• Niepowtarzalny sukces uczennic Stalowej Jedynki w finale III-go Przeglądu Piosenki Obcojęzycznej "Primavera”
          • Niepowtarzalny sukces uczennic Stalowej Jedynki w finale III-go Przeglądu Piosenki Obcojęzycznej "Primavera”

          • 29 marca 2025 r. aula Michalickich Szkół w Markach im. ks. Bronisława Markiewicza zgromadziła liczną grupę finalistów uczęszczających do szkół podstawowych i ponadpodstawowych w powiecie wołomińskim, jak również artystów zamieszkałych w powiecie wołomińskim, a uczęszczających do szkoły ponadpodstawowej w innym mieście, np. w Warszawie. Na scenie w wielkim finale, przy bardzo dobrze dobranym oświetleniu, blasku reflektorów, zmieniających się świateł oraz znakomitym nagłośnieniu, wystąpiło  na scenie  aż  50 uczestników, zarówno solistów, jak i śpiewających w duetach i większych zespołach artystycznych. Rywalizację o statuetki oraz wyjątkowe nagrody rozpoczęła najliczniejsza grupa osób z kategorii klas IV-VI szkół podstawowych, następnie wystąpili uczniowie z II kategorii wiekowej, tzn. klasy VII-VIII szkół podstawowych, zmagania finałowe zaś zakończyły się występami młodzieży klas ponadpodstawowych. Konkurs został objęty honorowym patronatem Starosty Wołomińskiego, Pana Arkadiusza Werelicha oraz Burmistrza Miasta Marki, Pana Jacka Orycha. Jego głównym celem była popularyzacja języka angielskiego, francuskiego, włoskiego oraz hiszpańskiego wśród uczniów o zainteresowaniach artystycznych.

            Szkołę Podstawową nr 1 im. ppłka pil. Mariana Pisarka reprezentowało w finale w sobotni poranek aż 5 uczennic, które przy wsparciu Pani Iwony Banaszkiewicz, szkolnego koordynatora konkursu, walczyły o podium. Należy jednak podkreślić, iż już samo zakwalifikowanie się do finału było ogromnym wyróżnieniem (co zostało wielokrotnie podkreślane na scenie). Uczennice Stalowej Jedynki zdecydowały się na zaśpiewanie piosenek tylko w języku angielskim, ponieważ posługują się nim na bardzo wysokim poziomie, nie tylko w życiu codziennym, ale także w swojej coraz bogatszej ścieżce artystycznej. Po zaprezentowaniu się wszystkich uczestników konkursu, jury udało się na dość długą naradę, a uczniowie wraz z rodzicami i opiekunami artystycznymi skosztowali pysznego poczęstunku.

            Długo wyczekiwany moment wręczenia nagród nastąpił tuż przed godz. 14.00. Trzymając mocno kciuki, pełni emocji, a nawet ze łzami w oczach, wszyscy artyści i zaproszeni goście oczekiwali na werdykt. Na początku swojego wystąpienia, po podziękowaniach za udział artystom oraz opiekunom za pomoc w przygotowaniach, przewodnicząca jury podkreśliła, iż w tej edycji konkursu ,,Primavery” szczególnie zwracano uwagę na język obcy nowożytny, którym posługiwali się artyści podczas wykonywania utworów (wokalnie wszyscy uczestnicy konkursu wykazywali niesamowity talent).

            W kategorii klas IV- VI uczennice Stalowej Jedynki z Radzymina otrzymały następujące miejsca  na podium:

            I miejsce uczennica klasy 5c, Julia Kosim, w piosence "Show yourself”, wykonawcy Evan Rachel Wood, Idina Menzel

            II miejsce uczennica klasy 6c, Sara Zawadziło, w piosence "Don’t you worry ‘bout the thing”, wykonawca Stevie Wonder

            W kategorii klas VII-VIII uczennice SP 1 w Radzyminie również znalazły się na podium:

            II miejsce zdobyła uczennica klasy 8f o profilu z rozszerzoną nauką języka angielskiego, Hanna Nowatkowska, w piosence "In the stars”, wykonawca Benson Boone

            III miejsce, uczennica klasy 7b, Lena Brzezińska, w piosence "I have nothing", wykonawca Whitney Houston

            Serdecznie podziękowania skierowane są do organizatorów konkursu za znakomitą atmosferę podczas zmagań finałowych oraz wcześniej, w czasie przesłuchiwań. To już trzeci udział Stalowej Jedynki w tym prestiżowym konkursie i czekamy z ogromną niecierpliwością na następne jego edycje!

            Opracowanie: Iwona Banaszkiewicz

        • Międzynarodowe badanie PIRLS
          • Międzynarodowe badanie PIRLS

          • Czy da się zmierzyć, jak dobrze dzieci rozumieją czytany tekst? Jak wypadają polscy uczniowie na tle rówieśników z całego świata? Właśnie na te pytania próbuje odpowiedzieć międzynarodowe badanie PIRLS – i z radością informujemy, że nasza szkoła została zaproszona do udziału w jego pilotażowej edycji!

            W dniu dzisiejszym 27 marca 2025r., od godziny 9:00, w murach naszej szkoły trwa badanie PIRLS 2026. Biorą w nim udział uczniowie klas 4c i 4f, którzy rozwiązują specjalnie przygotowane testy i odpowiadają na pytania o swoje nawyki czytelnicze. Ale to nie wszystko – swoje ankiety wypełniają również nauczyciele, dyrekcja oraz rodzice. Dzięki temu badanie pokazuje pełniejszy obraz – nie tylko tego, co uczniowie potrafią, ale też w jakim środowisku się uczą i rozwijają.

            PIRLS to jedno z najważniejszych badań edukacyjnych na świecie. Prowadzone jest co pięć lat w kilkudziesięciu krajach i pozwala porównać poziom umiejętności czytelniczych uczniów z różnych systemów edukacyjnych. W Polsce odpowiada za nie Instytut Badań Edukacyjnych na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej.

            Dlaczego to ważne? Bo czytanie ze zrozumieniem to podstawa – nie tylko w szkole, ale też w codziennym życiu. To dzięki niemu dzieci uczą się samodzielnego myślenia, analizowania i rozumienia świata.

            Dla nas udział w PIRLS to nowe doświadczenie, okazja do nauki i refleksji – zarówno dla uczniów, jak i dla nas, dorosłych. Cieszymy się, że mogliśmy dołożyć swoją cegiełkę do tego ważnego projektu i z niecierpliwością czekamy na wyniki, które poznamy za rok.

            Opracowanie: Aneta Kłodaś

        • Edukacja ekologiczna o segregacji odpadów dla klas 1-3
          • Edukacja ekologiczna o segregacji odpadów dla klas 1-3

          • Dnia 25 marca 2025r. uczniowie klas 1-3 wzięli udział w edukacji ekologicznej dotyczącej prawidłowej segregacji odpadów. Prezentacja wraz z symboliczną segregacją odpadów była  prowadzona przez  pracowników Referatu Gospodarki Odpadami Zakładu Gospodarki Komunalnej w Radzyminie Sp. z o.o. Uczniowie podczas spotkania dowiedzieli się, dlaczego segregacja odpadów jest tak ważna dla środowiska, jakie są podstawowe zasady segregacji oraz jak prawidłowo sortować śmieci.

        • Radosne powitanie wiosny w klasach 1-3
          • Radosne powitanie wiosny w klasach 1-3

          • Pierwszy dzień wiosny to wyjątkowy czas, który uczniowie Szkoły Podstawowej nr 1 im. ppłka pil. Mariana Pisarka w Radzyminie uczcili w niezwykle barwny i radosny sposób. Przez cały tydzień poprzedzający oficjalne powitanie nowej pory roku brali oni udział w różnorodnych dniach tematycznych, a kulminacją obchodów był uroczysty pochód ulicami miasta.

            Wiosenne świętowanie rozpoczęło się już 17 marca, kiedy to uczniowie założyli fantazyjne nakrycia głowy, podkreślając tym samym swoją kreatywność i radość z nadchodzącej zmiany pory roku. Kolejnego dnia – 18 marca – dominującym kolorem w szkole stała się zieleń, symbolizująca budzącą się do życia przyrodę. 19 marca przyniósł wszystkim mnóstwo śmiechu i pozytywnej energii dzięki „Dniu szalonych fryzur” – uczniowie zaskoczyli swoimi oryginalnymi stylizacjami włosów. Natomiast 20 marca uczestnicy zabawy postawili na wygodę i sportowy styl, celebrując „Dzień w dresie”.

            Największe emocje towarzyszyły jednak wielkiemu finałowi, który odbył się 21 marca. Uroczystości rozpoczęły się w pięknie udekorowanej sali gimnastycznej, gdzie uczniowie wzięli udział w wyjątkowym wiosennym pokazie mody. W rolę prowadzących wcieliły się Pani Wiosna oraz opuszczająca nas Pani Zima, symbolicznie przekazując sobie panowanie nad naturą. Barwne stroje, pomysłowe stylizacje i wesoła atmosfera sprawiły, że wszyscy poczuli nadchodzącą wiosnę pełną optymizmu i radości.

            Kulminacyjnym punktem obchodów był barwny pochód ulicami Radzymina. Uczniowie i nauczyciele pełni entuzjazmu, przemaszerowali przez miasto, prezentując swoje wiosenne stroje i radość z nadejścia cieplejszych dni. Kolorowy korowód wzbudzał zainteresowanie mieszkańców, którzy z uśmiechem podziwiali zaangażowanie najmłodszych w obchody tego wyjątkowego dnia.

            Obchody pierwszego dnia wiosny w Szkole Podstawowej nr 1 w Radzyminie to wspaniała tradycja, która integruje społeczność szkolną i wprowadza wszystkich w radosny, wiosenny nastrój. W tym roku uczniowie udowodnili, że kreatywność i dobra zabawa mogą iść w parze z pielęgnowaniem tradycji. Z niecierpliwością czekamy na kolejne edycje tego wyjątkowego wydarzenia!

            Artykuł w Tygodniku Regionalnym KURIER W >>>> KW_nr_11_str.14-.pdf

            Koordynatorzy wydarzenia: Marta Gładysz, Agata Szymborska, Monika Czajkowska, Barbara Giera, Katarzyna Jachacy, Małgorzata Jankowska

        • VII Narodowy Dzień Pamięci Polaków ratujących Żydów pod okupacją niemiecką
          • VII Narodowy Dzień Pamięci Polaków ratujących Żydów pod okupacją niemiecką

          • "W hołdzie Obywatelom Polskim – bohaterom, którzy w akcie heroicznej odwagi, niebywałego męstwa, współczucia i solidarności międzyludzkiej, wierni najwyższym wartościom etycznym, nakazom chrześcijańskiego miłosierdzia oraz etosowi suwerennej Rzeczypospolitej Polskiej, ratowali swoich żydowskich bliźnich od Zagłady zaplanowanej i realizowanej przez niemieckich okupantów".

            /20.03.2018 r. - Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej Andrzej Duda/

            W poniedziałek 24 marca br. minie VII Narodowy Dzień Pamięci Polaków ratujących Żydów pod okupacją niemiecką. Dzień ten związany jest z tragicznym losem rodziny Ulmów oraz ukrywanych przez nich Żydów we wsi Markowa na Rzeszowszczyźnie, którzy 24 marca 1944 roku, w wyniku donosu, zostali zamordowani przez Niemców. W tym roku mija 80 lat od tych wydarzeń. Święto to jest wyrazem czci dla wszystkich Polaków, którzy okazując miłosierdzie i współczucie pomagali Żydom skazanym przez Niemców na całkowita eksterminację podczas II wojny światowej. Każdy przejaw pomocy  okazany ukrywającym się Żydom był wyrazem największego heroizmu, zważywszy  na grożącą za to karę śmierci ustanowioną przez niemieckiego okupanta na terenie Polski.

            Cześć i chwała Bohaterom

            Koło Historyczne "Wiarus"

        • Rekolekcje Wielkopostne 2025
          • Rekolekcje Wielkopostne 2025

          • Rekolekcje wielkopostne to piękna tradycja Kościoła Katolickiego, której celem jest duchowe przygotowanie wiernych do Świąt Wielkanocnych. To czas refleksji, modlitwy i nawrócenia, pozwalający pogłębić relację z Bogiem oraz zrozumieć znaczenie Męki, Śmierci i Zmartwychwstania Chrystusa. W trakcie rekolekcji wierni uczestniczą w naukach, spotkaniach modlitewnych oraz nabożeństwach, które pomagają im lepiej przeżywać ten szczególny okres.

            W dniach 17- 18 marca również w naszej Szkole odbyły się dwudniowe rekolekcje wielkopostne, które poprowadził ks. Michał Dziedzic - Dyrektor Wydziału Duszpasterstwa Młodzieży Diecezji Warszawsko – Praskiej.

            Podczas spotkań uczniowie mieli okazję wysłuchać inspirujących nauk, które skłaniały do przemyśleń na temat wiary, miłości i wartości w codziennym życiu. Ks. Michał Dziedzic, w przystępny i angażujący sposób przekazywał i utrwalał podstawowe prawdy wiary.

            Wyjątkowym urozmaiceniem spotkania był występ Krakowskiego Teatru Biblijnego, który zaprezentował autorskie adaptacje przypowieści biblijnych. Przewodnim tematem przedstawień było hasło: "Czyń dobro, zła unikaj". Spektakle dostarczyły uczestnikom wielu wzruszeń i radości, a ich treści skłaniały do głębokiej refleksji nad wartościami chrześcijańskimi.

            Wspólne śpiewy, modlitwy oraz aktywności przygotowane dla uczniów sprawiły, że rekolekcje były nie tylko czasem zadumy, ale również radosnego przeżywania wiary.

            Dziękujemy ks. Michałowi Dziedzicowi za poprowadzenie tych wyjątkowych dni oraz wszystkim, którzy przyczynili się do ich organizacji. Mamy nadzieję, że duchowe przeżycia wyniesione z rekolekcji pozostaną w naszych sercach na długo.

            Opracowanie: Magdalena Baranowska

        • Wycieczka klasy 6a i 6c
          • Wycieczka klasy 6a i 6c

          • Dnia 17 marca 2025 r. klasy:  6a i 6c  wraz z p. Laurą Waśniewską, p. Wiolettą Wielgat  oraz p. Anną Mazur udały się autokarem do Warszawy. Celem wycieczki było zwiedzanie Gmachu i Kampusu Uniwersytetu Warszawskiego.

            Początek naszego zwiedzania miał miejsce w  Pałacu Tyszkiewiczów – Potockich, który obecnie jest siedzibą muzeum UW. Tam też odbyły się warsztaty tworzenia zapachowych mydełek, które na koniec mogliśmy zabrać do domu. Po warsztatach udaliśmy się na zwiedzanie efektownej Sali Bilardowej, Stołowej, mieszczącej ekspozycje muzealne, wspaniałej Sali Balowej. W muzeum obejrzeliśmy aparaturę naukową, obrazy, pieczęcie, odznaki, dyplomy, indeksy, medale i wiele jeszcze innych ciekawych eksponatów. W Pałacu Tyszkiewiczów – Potockich   zostaliśmy zapoznani z historią powstania  Uniwersytetu  Warszawskiego, jego losami podczas II wojny światowej, które budynki ocalały, a które zostały doszczętnie zniszczone. Ponadto dowiedzieliśmy się ile obecnie UW  posiada wydziałów, studentów, rektorów, ile posiada budynków, na których studiują studenci  z całego świata. Zostaliśmy zapoznani z kierunkami studiów, jakie obecnie funkcjonują na Uniwersytecie Warszawskim. Zwiedziliśmy też Kampus Główny czyli centralną część UW, obejmującą jego najstarsze zabudowania i siedzibę władz znajdującą się przy Krakowskim Przedmieściu w Warszawie. Spacer po wnętrzach uniwersyteckich pozwolił nam na zwiedzenie Starej Biblioteki Uniwersyteckiej, czy Pałacu Kazimierzowskiego.

             Po zwiedzeniu UW udaliśmy się autokarem do Multikina celem obejrzenia filmu: „Jeden na milion”. Poznaliśmy poruszającą opowieść o życiu chłopca autystycznego, jego trudach, wartościach, które często umykają nam  codziennym życiu. Historię pełną emocji, pokazującą jak ważne jest docenianie tego, co się ma oraz walkę o siebie i o swoich bliskich. Był to fantastyczny wyjazd, który na długo pozostanie w naszej pamięci.

            Opracowała: Wioletta Wielgat

        • Międzynarodowy Dzień Liczby PI
          • Międzynarodowy Dzień Liczby PI

          • 14 marca obchodzimy Międzynarodowy Dzień Liczby PI. Wybór tego dnia nie jest przypadkowy, gdyż w amerykańskim zapisie data wygląda jak liczba pi zapisana z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku-3.14. Dla matematyków 14 marca jest bardzo ważny z innych względów, tego dnia urodzili się dwaj słynni matematyce Albert Einstein i Wacław Sierpiński polski matematyk, badacz nieskończoności (jego nazwiskiem nazwano jeden z kraterów na księżycu). 14 marca jest też dniem śmierci Stephena Hawkinga – fizyka.

            W naszej szkole również świętowaliśmy Dzień liczby Pi. W klasach ósmych uczniowie mierzyli długość okręgów za pomocą sznurka oraz średnicę, a następnie wyznaczaliśmy przybliżoną wartość liczby pi. Ochotnicy układali wiersz, którego liczba liter w słowach była kolejnymi cyframi rozwinięcia dziesiętnego liczby pi.

            W klasach młodszych uczniowie powtarzali pojęcia związane z kołem i okręgiem, wyznaczali długość koła (talerzyki) za pomocą centymetra krawieckiego, mieli też możliwość stworzenia miasta pi. Chętni uczniowie z klas 4-5 robili wykreślanki i tangramy. Na zajęciach dodatkowych uczniowie wykonywali liczbę pi z origami modułowego.

            Zespół nauczyciel matematyki przygotował również małą niespodziankę dla pracowników szkoły w postaci ciasteczek w kształcie litery PI.

            Opracowanie: Katarzyna Loba-Sokołowska

        • IX edycja Ogólnopolskiego Konkursu Matematycznego "Puchacz Piotr"
          • IX edycja Ogólnopolskiego Konkursu Matematycznego "Puchacz Piotr"

          • Kolejny raz najmłodsi uczniowie naszej szkoły podjęli matematyczne wyzwanie i wzięli udział w konkursie „Puchacz Piotr” organizowanym przez Centrum Nauczania Matematyki MathRiders.

            W piątek, 14 marca do matematycznych zmagań na etapie szkolnym przystąpiło 59 uczniów: 19 z klas pierwszych, 25 z klas drugich i 15 z klas trzecich. Uczestnicy konkursu  w formie pisemnej zmierzyli się z różnorodnymi zadaniami matematycznymi. Zagadki wymagały logicznego myślenia, umiejętności liczenia oraz wykorzystania wiedzy matematycznej w praktyce.

            Za wszystkich uczestników trzymamy mocno kciuki i z niecierpliwością czekamy na wyniki I etapu konkursu, które  zostaną ogłoszone 15.04.2025 r.

            Szkolni koordynatorzy konkursu:  Katarzyna Rabajczyk,  Kamila Tyburska, Aneta Jusińska

        • Światowy Tydzień Wiedzy o Mózgu 2025
          • Światowy Tydzień Wiedzy o Mózgu 2025

          • W dniach 10-16 marca 2025r. obchodziliśmy Światowy Tydzień Wiedzy o Mózgu. Na zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych uczniowie dowiedzieli się jak funkcjonuję nasz mózg, poznali 10 ciekawostek na temat mózgu oraz zapoznali się z ćwiczeniami, które stymulują mózg do pracy.Realizowali zadania z przekroczeniem linii środka. Wykonywanie tzw. ruchów przekraczających linię środka może pomóc w zwiększeniu poziomu skupienia uwagi, co jest szczególnie ważne podczas wykonywania złożonych zadań wymagających precyzji i użycia wielu KOMPETENCJI. Ruchy synchronizujące stymulują przesyłanie informacji między lewą a prawą półkulą mózgu, wzmacniając ich integrację niezbędną do podniesienia efektywności UCZENIA SIĘ. Mózg jest jak mięsień, który trzeba rozgrzać, by mógł służyć nam pracą na odpowiedniej częstotliwości. Mózg tak jak mięśnie TRZEBA ćwiczyć!

            Opracowanie: Kinga Gruszka

        • "Jak napisać i wydać książkę?"
          • "Jak napisać i wydać książkę?"

          • 12 marca 2025r. uczniowie klas siódmych mieli inspirujące spotkanie z przedstawicielem Biblioteki Muzeum Niepodległości w Radzyminie na temat "Jak napisać i wydać książkę?". Uczestnicy zajęć mogli od podstaw poznać tajniki branży pisarskiej, a także procesu wydawniczego. Celem spotkania było wzbudzenie zainteresowania wśród uczniów praca twórczą.

        • Europejski Dzień Logopedy
          • Europejski Dzień Logopedy

          • Jak co roku z okazji Europejskiego Dnia Logopedy, zostały zorganizowane warsztaty.  W tym roku zadaniem uczniów było samodzielne stworzenie pomocy logopedycznych do ćwiczeń słuchowych, artykulacyjnych i oddechowych:

            - do ćwiczeń słuchowych wykonali memory dźwiękowe z produktów naturalnych,

            - do ćwiczeń artykulacyjnych była to „tuba”, która umożliwiła lepszy odbiór i samokontrolę ćwiczonych głosek w wyrazach i zdaniach,

             - natomiast do ćwiczeń oddechowych została zrobiona „dmuchajka”.  

            Wszystkie własnoręcznie przygotowane pomoce logopedyczne zostały sprawdzone i wykorzystane podczas zajęć, sprawiły uczniom ogromną radość i satysfakcję.   

            Organizatorzy: Iwona Szymańska, Katarzyna Staniszewska

        • Wycieczka klasy 1e i 1f
          • Wycieczka klasy 1e i 1f

          • 7 marca 2025r. klasy 1e i 1f wybrały się do Warszawy do Multikina Targówek na film "Freddy, pudel nie z tej ziemi." Był to nasz pierwszy wspólny seans filmowy, który Pierwszaki obejrzały z zapartym tchem. Dzieci zobaczyły jak ważna w życiu jest przyjaźń i wzajemne wsparcie najbliższych.

            Opiekunowie: Agata Piwowarska, Katarzyna Rabajczyk, Izabela Szczurowska

        • Notatka z wycieczki do Muzeum Sportu i Turystyki w Warszawie
          • Notatka z wycieczki do Muzeum Sportu i Turystyki w Warszawie

          • Dnia 6 marca 2025  klasy 4c i 4e wraz z p. Anną Piechucką, p. Natalią Wiencis oraz p. Katarzyną Rabajczyk  udały się na wycieczkę do Muzeum Sportu i Turystyki w Warszawie. Była to niezwykła wyprawa, która pozwoliła nam lepiej zrozumieć historię sportu. W trakcie zwiedzania muzeum mieliśmy okazję poznać początki sportu w starożytnej Grecji, jak również dowiedzieć się o współczesnych osiągnięciach sportowych. Ponadto wzięliśmy udział w warsztatach, gdzie nauczyliśmy się wiązać linę, co okazało się świetną zabawą.

            Na początku naszej wizyty zostaliśmy wprowadzeni w historię sportu, poczynając od starożytnej Grecji, gdzie sport odgrywał kluczową rolę w życiu społecznym. Grecy organizowali zawody sportowe ku czci bogów, a najważniejszym wydarzeniem były Igrzyska Olimpijskie.  Zawodnicy rywalizowali w różnych dyscyplinach, takich jak biegi, zapasy czy pankration, a zwycięzcy byli uważani za bohaterów. Wtedy także zaczęto promować ideę fair play i rywalizacji na poziomie fizycznym.

            Kolejnym ważnym etapem w historii sportu, który został przedstawiony w muzeum, był rozwój olimpizmu nowożytnego. W 1896 roku, dzięki wysiłkom Pierre'a de Coubertina, odbyły się pierwsze nowożytne Igrzyska Olimpijskie w Atenach. To właśnie on zaszczepił ideę międzynarodowych zawodów sportowych, które miały łączyć ludzi niezależnie od narodowości. Pierre de Coubertin uważał, że sport jest narzędziem edukacji i budowania pokoju na świecie. Dowiedzieliśmy się, że to on stworzył ideę olimpijskiego symbolu, który składa się z pięciu połączonych kół, reprezentujących pięć kontynentów.

            Muzeum nie zapomniało także o polskim sporcie, w tym o naszej legendzie olimpijskiej – Helenie Konopackiej. Dowiedzieliśmy się, że była ona pierwszą Polką, która zdobyła złoty medal olimpijski. Dzięki jej determinacji i wytrwałości w uprawianiu sportu, Polska zyskała międzynarodowe uznanie.

            W trakcie wizyty mieliśmy również okazję wziąć udział w warsztatach z wiązania liny, które były fascynującym doświadczeniem. Zajęcia te miały na celu nauczenie nas praktycznych umiejętności, które mogą być przydatne nie tylko w turystyce, ale także w różnych dyscyplinach sportowych.
            Pod okiem specjalisty dowiedzieliśmy się, jak poprawnie wiązać węzły, które są podstawą bezpieczeństwa w wielu sportach.

            Podsumowując, wycieczka do Muzeum Sportu i Turystyki była bardzo interesująca. Poznaliśmy nie tylko historię sportu, ale także dowiedzieliśmy się, jak ważny jest sport w życiu każdego człowieka, zarówno w kontekście zdrowia, jak i współzawodnictwa międzynarodowego. Było to niezapomniane doświadczenie, które na pewno na długo pozostanie w naszej pamięci.

            Opracowanie: Anna Piechucka

        • Wieczór Poetycki w Radzyminie i premiera tomiku poezji: „Bez światło-cienia”
          • Wieczór Poetycki w Radzyminie i premiera tomiku poezji: „Bez światło-cienia”

          • 6 marca 2025 roku w Domku Ogrodnika w Radzyminie wydarzyło się coś wyjątkowego. Nasi uczniowie stanęli na scenie i pokazali, że poezja to nie tylko szkolne zadania, ale prawdziwa sztuka. Wieczór Poetycki, połączony z premierą tomiku „Bez światło-cienia”, udowodnił, że młodzi ludzie mają wiele do powiedzenia – i warto ich słuchać.

            Jedynka – szkoła, która daje przestrzeń do wyrażania siebie

            W naszej szkole wierzymy, że rozwój to nie tylko lekcje i sprawdziany. Dlatego wspieramy uczniów, którzy chcą pisać, śpiewać, tworzyć. Dzięki temu ich twórczość nie została zamknięta w zeszytach – trafiła na scenę, do rąk czytelników, do prawdziwej publiczności.

            Patronat Burmistrza Radzymina Krzysztofa Chacińskiego pokazał, że to, co robimy, ma znaczenie nie tylko dla nas, ale i dla całej społeczności. A Domek Ogrodnika? To idealne miejsce na takie spotkania – klimatyczne, otwarte na młodych twórców, pełne dobrej energii.

            Młodzi twórcy pokazali, że wrażliwość jest siłą

            Często mówi się, że wrażliwość nie jest atutem w dzisiejszym świecie, że lepiej dostosować się do powszechnej narracji i unikać głębokich tematów. Tymczasem nasi uczniowie udowodnili coś zupełnie innego. Ich teksty nie były literackimi eksperymentami, ale szczerymi opowieściami o doświadczeniach, które kształtują młodych ludzi. Publiczność przyjęła je w skupieniu, a wielu słuchaczy przyznało, że odnaleźli w tych wierszach własne przeżycia. Wśród autorów, których utwory wybrzmiały tego wieczoru, znaleźli się: Bartosz Gajewski, Agata Kostrzewa, Edyta Mikołajewska i Weronika Teklak.

            Sztuka w wielu wymiarach – poezja, muzyka i obraz

            Wieczór Poetycki w Radzyminie nie był jedynie prezentacją wierszy. Słowo znalazło swoje rozwinięcie w muzyce, a poetyckie teksty zyskały nowe brzmienie dzięki interpretacjom wokalnym w wykonaniu: Aleksandry Berskiej, Leny Brzezińskiej, Hanny Masłowskiej, Julii Niegowskiej, Hanny Nowatkowskiej, Oliwii Rybka, Marii Staszak, Stanisława Wardakowskiego i Sary Zawadziło.

            Dodatkowym elementem wydarzenia była sztuka wizualna, która stała się kolejnym sposobem wyrażenia treści zawartych w poezji. Ilustracje inspirowane wierszami stworzyli: Zuzanna Jasińska, Michał Kłodaś, Alicja Kostrzon, Milena Moczulska i Zuzanna Popławska. Ich prace pozwoliły spojrzeć na teksty z innej perspektywy – poprzez kolor, kształt i formę.

            I co dalej?

            „To nie był tylko wieczór poezji – to było spotkanie z autentycznością i emocjami, które udowodniły, jak ważne jest dawanie młodym twórcom przestrzeni do wyrażania siebie.”

            „Słuchałam i czułam, że to nie były tylko słowa – to były historie, które zostaną we mnie na długo” - podkreślali goście wydarzenia.

            To dopiero początek – wiemy, że przed nami jeszcze wiele takich wieczorów, kolejnych tomików i momentów, w których nasi uczniowie znów zachwycą swoją twórczością.

            A my? Będziemy obok – kibicując, wspierając, dając im przestrzeń do rozwoju i odwagę, by rozwinęli skrzydła. Bo w „Jedynce” wierzymy, że każdy talent zasługuje na to, by go dostrzec, docenić i pomóc mu wzlecieć.

            Podziękowanie dla Pani Edyty Pulczyńskiej >>>> podziekowanie1.pdf

            Podziękowanie dla P.H. BIZON Janusz Skorupa >>>>> podziekowanie2.pdf

            Opracowanie: Aneta Kłodaś

        • Wieczór poetycki jeszcze raz 9 marca 2025r.
          • Wieczór poetycki jeszcze raz 9 marca 2025r.

          • Mając na uwadze ogromne zainteresowanie czwartkowym wydarzeniem, nasi młodzi poeci i wokaliści zgodzili się wystąpić dla nas jeszcze raz - 9 marca, o godz. 17:00. 

            Wszystkich zainteresowanych gorąco zapraszamy. 

            W sprawie wejściówek prosimy o kontakt z Domkiem Ogrodnika - tel. 602 388 130. 

            Opracowanie: Aneta Kłodaś

        • Nasi uczniowie w finale Gminnego Konkursu Polonistycznego!
          • Nasi uczniowie w finale Gminnego Konkursu Polonistycznego!

          • Z radością informujemy, że nasza drużyna awansowała do finału II edycji Gminnego Konkursu Polonistycznego „W zaczarowanym świecie baśni”!

            Nasi uczniowie w składzie: Aleksandra Kostrzewa (4a), Marcin Gawędzki (4f), Zuzanna Dukland (4f) i Lena Łukasiuk (4F) -  wykazali się doskonałą znajomością baśni, umiejętnością pracy zespołowej i kreatywnym podejściem do wyzwań konkursowych. Teraz czeka ich wielki finał, który odbędzie się w kwietniu 2025 roku w Szkole Podstawowej im. Prymasa Tysiąclecia w Nadmie.

            Serdecznie gratulujemy naszym finalistom i trzymamy kciuki za ich występ w ostatnim etapie konkursu! 

            Opiekun: Aneta Kłodaś

        • 105. rocznica bojowego chrztu pilotów z 7 Eskadry im. Tadeusza Kościuszki
          • 105. rocznica bojowego chrztu pilotów z 7 Eskadry im. Tadeusza Kościuszki

          • Więc przed Wami Polacy-Amerykanie. którzyście nigdy nie zapomnieli kraju swoich przodków, gdy przechodzili ciężkie chwilę, i przed Wami Polacy z Polski, którzyście walczyli nieugięcie za wolność tak dzielnie i tak długu, staję, salutuję i do Was odzywam się "Dumny jestem, że służyłem z Wami"

            Merian C. Cooper

            W środę 5 marca br. minie 105 rocznica bojowego chrztu amerykańskich pilotów z 7 Eskadry im. Tadeusza Kościuszki w walkach z bolszewikami. W piątek 5 marca 1920 roku  porucznik Harmon C. Rorison lecąc  z Tarnopola  dostrzegł  koncentrację silnych oddziałów Armii Czerwonej i trzy pociągi pancerne w okolicach miejscowości  Bar. Z dwóch karabinów maszynowych swojego Albatrosa  i bombą zruconą ręcznie "sprawił bolszewikom piekło". Była to pierwsza akcja bojowa służących ochotniczo w 7 Eskadrze im. Tadeusza Kościuszki amerykańskich pilotów, którzy przybyli do Polki by "walczyć w siłach zbrojnych siostrzanej republiki Stanów Zjednoczonych  przeciwko wszystkim wrogom Polski " i tym samym spłacić dług wdzięczności za udział Tadeusza Kościuszki i Kazimierza Pułaskiego w wojnie o niepodległość ich kraju w XVIII wieku.  W czasie prawie rocznej walki  przeciwko Rosji Sowieckiej w składzie 7 Eskadry Myśliwskiej im. Tadeusza Kościuszki u boku polskich pilotów  służyło 21  Amerykanów. Trzech z nich straciło życie, pełniąc służbę dla Polski. Każdy z nich miał istotny wpływ na przebieg działań wojennych Wszystkim należy się własne miejsce w  polskiej historii. Krzyżem  Orderu VM zostało  odznaczono siedmiu  amerykańskich lotników, zaś czterech Krzyżem Walecznych. Dziękujemy Wam Amerykanie. W  przełomowym dla naszej ojczyzny czasie , walczyliście o wartość najcenniejszą dla każdego narodu, jaką jest wolność. To w  bitewnym zgiełku wykuwaliście  podwaliny pod przyjaźń i braterstwo broni między naszymi narodami. My  uczniowie "Stalowej Jedynki" chcemy i będziemy pamiętać o  tamtych dniach chwały.  Warto przypomnieć, że dwadzieścia lat po wojnie polsko-bolszewickiej chwalebne tradycje  i  godło 7. Eskadry im Tadeusza Kościuszki przyjął i  godnie reprezentował 303. Dywizjon Myśliwski  w niedocenionej Bitwie o Anglię. Pod niebem Brytanii w szeregach 303 Dywizjonu, co chcemy z dumą  podkreślić,  walczył i zwyciężał  przynosząc sławę Polskim Skrzydłom podpułkownik  pilot Marian Pisarek – patron  naszej szkoły, syn radzymińskiej ziemi.

            Cześć i Chwała Bohaterom.

            Koło Historyczne "Wiarus"

        • "Katyń... pamiętamy"
          • "Katyń... pamiętamy"

          • "Prawda Katynia jest stale obecna w naszej świadomości,

            nie może być wymazana z pamięci Europy..."

            /Jan Paweł II/

             W środę 5 marca br. minie 85. rocznica podpisania przez Józefa Stalina i członków Biura Politycznego Komunistycznej Partii ZSRS dyrektywy nakazującej rozstrzelanie 14700 polskich oficerów  wziętych do niewoli przez Armię Czerwoną we wrześniu 1939 roku. Podpisanie tej dyrektywy przez Józefa Stalina i najwyższych urzędników ZSRS pozostawało w jawnej sprzeczności z międzynarodowym Prawem Konfliktów Zbrojnych. Konwencja Haska z 18 października 1907 roku, dotycząca praw i zwyczajów wojny lądowej zapewniała wszystkim jeńcom wojennym całkowitą ochronę ze strony państwa, które wzięło ich do niewoli. Józef Stalin obawiał się, że oficerowie Wojska Polskiego, urzędnicy państwowi oraz przedstawiciele inteligencji przetrzymywani w obozach i więzieniach będą stanowić istotną siłę, która w przyszłości mogłaby przyczynić się do wskrzeszenia Rzeczypospolitej, niepodległej i niezależnej od Związku Sowieckiego. Zapalone pod symbolicznym katyńskim pomnikiem na Cmentarzu Poległych znicze - ognie pamięci to znak, że będziemy pamiętać o naszych rodakach skrytobójczo zamordowanych strzałem w tył głowy wiosną 1940 roku. Jedyną ich winą było to, że byli Polakami...

            Koło Historyczne "Wiarus"

        • Rocznica utworzenia Armii Krajowej
          • Rocznica utworzenia Armii Krajowej

          • W tym roku po raz pierwszy obchodziliśmy 14 lutego Narodowy Dzień Pamięci Żołnierzy Armii Krajowej, która była największą armią podziemną w dziejach okupowanej Europy. Powstała w wyniku przekształcenia przez generała Władysława Sikorskiego - Związku Walki Zbrojnej w Armię Krajową. Głównym zadaniem AK było prowadzenie walki o odzyskanie niepodległości przez organizowanie i prowadzenie samoobrony oraz przygotowanie Armii Podziemnej na okres powstania, które miało wybuchnąć na ziemiach polskich w okresie militarnego załamania Niemiec.

               Ponadto od 2011 roku, na początku marca obchodzimy Narodowy Dzień Pamięci „Żołnierzy Wyklętych”. To święto tych, którzy po 1944 roku nie zgodzili się, aby Polską rządziła komunistyczna władza z nadania Moskwy. Nigdy nie złożyli broni i za  tę postawę zapłacili najwyższą cenę, czyli oddali życie.

               Wśród Żołnierzy Wyklętych  były często bardzo młode osoby. Legendarna Danuta Siedzikówna ps. „Inka” – sanitariuszka z V Wileńskiej Brygady AK mjr. Zygmunta Szendzielarza „Łupaszki” miała zaledwie 17 lat, gdy po torturach w więzieniu, nie zdradzając nikogo ze swojego oddziału, zginęła od kuli zbrodniarza z UB. W przesłanym przed śmiercią grypsie napisała: „Mogło zginąć tak wielu, dlatego lepiej że ja jedna umrę. Powiedzcie mojej babci, że zachowałam się jak trzeba”.

              Szkoła Podstawowa nr 1 im. ppłka pil. Mariana Pisarka w Radzyminie  co roku kultywuje pamięć o tych Niezwykłych Żołnierzach. Uroczysty apel z tej okazji został przygotowany dnia 28 lutego 2025r. przez przedstawicieli klas 7c, 7b, 8b pod opieką nauczycieli: Iwony Jaworskiej oraz Władysława Kolatorskiego. Piękną dekorację wykonała p. Natalia Kupiec.

            Opracowanie: Iwona Jaworska

            Zdjęcia: Paweł Cybulski

    • Kontakty

      • Szkoła Podstawowa nr 1 im. ppłka pil. Mariana Pisarka
      • dor.poz@gmail.com - Dorota Poznańska
      • Sekretariat (nowy budynek szkoły) czynny w godz. 07.30-16.00
        tel. (+48) 22 786-72-79
      • ul. 11 Listopada 2
        05-250 RADZYMIN
        Poland
  • Galeria zdjęć

      brak danych