• MIĘDZYNARODOWY  DZIEŃ  PRAW  DZIECKA Z UNICEF 2024
          • MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ PRAW DZIECKA Z UNICEF 2024

          • 20 listopada obchodzić będziemy 35 rocznicę uchwalenia  Konwencji o prawach dziecka. W związku z tym nasza szkoła kolejny już raz przystąpiła do akcji edukacyjnej organizowanej przez UNICEF Polska.

            Idea Międzynarodowego Dnia Praw Dziecka

            Rocznica uchwalenia Konwencji o prawach dziecka, to okazja, aby z jednej strony w sposób pozytywny i radosny uświadamiać wszystkim, że prawa dziecka są ważne i każde dziecko powinno móc z nich korzystać, z drugiej strony to dzień okazywania solidarności i wsparcia wszystkim tym dzieciom na świecie, których prawa są naruszane. To radosny dzień, ale z poważnym przesłaniem.

            Podobnie jak w poprzednich latach tak i w tym roku zachęcamy całą społeczność szkolną, wszystkich przyjaciół naszej placówki  oraz  osoby, którym prawa dziecka nie są obojętne  do włączenia się  w obchody Międzynarodowego Dnia Praw Dziecka. W tym dniu zachęcamy, aby  kolor niebieski był wiodącym, jako symbol solidarności z dziećmi z całego świata. Ubierzmy się na niebiesko, mile widziane niebieskie dodatki.

            W tym roku podczas Międzynarodowego Dnia Praw Dziecka skupiamy się na przyszłości widzianej oczami dzieci i młodzieży.

            Zapraszamy serdecznie do wspólnego obchodzenia rocznicy uchwalenia Konwencji o prawach dziecka.

            Opiekunowie akcji na terenie szkoły: Aneta Jusińska, Kamila Tyburska, Justyna Zborowska, Maria Bal- Stach, Katarzyna Rabajczyk

        • Ogólnopolski projekt edukacyjny „Z ekologią na Ty”
          • Ogólnopolski projekt edukacyjny „Z ekologią na Ty”

          • Uczniowie klas czwartych w tym roku szkolnym biorą udział w ogólnopolskim projekcie  edukacji ekologicznej „Z ekologią na Ty”. Projekt w naszej szkole realizowany jest jako innowacja pedagogiczna na lekcjach przyrody przez nauczyciela przyrody  p. Marię Klimkiewicz. Do tej pory zrealizowaliśmy już sporo Eko-wyzwań.

            Moduł I - Obieg wody w przyrodzie, Kodeks ekologa-stworzyliśmy wspólnie regulamin młodego ekologa. Makieta lasu – uczniowie wykonali makietę lasu, na której została ukazana piętrowa budowa lasu.

            Moduł II – Wyjście na teren szkoły – poznanie budowy i zasad działania zegara słonecznego.

            Sprzątanie świata -wzięliśmy udział w akcji sprzątania świata.

            Bonusowe zadania- Dzień Drzewa, uczniowie napisali test wiedzy o Drzewie.

            Uczniowie chętnie biorą udział w każdym Eko wyzwaniu i z niecierpliwością oczekują kolejnych zadań.

            Opracowanie: Maria Klimkiewicz

        • Udział uczniów naszej szkoły w Powiatowym Przeglądzie Twórczości Michaliny Chełmońskiej-Szczepankowskiej
          • Udział uczniów naszej szkoły w Powiatowym Przeglądzie Twórczości Michaliny Chełmońskiej-Szczepankowskiej

          • W dniu 13.11.2024 r. w Szkole Podstawowej nr 2 w Słupnie odbył się Powiatowy Przegląd Twórczości Michaliny Chełmońskiej-Szczepankowskiej. Wzięli w nim udział uczniowie naszej szkoły, wyłonienipodczas szkolnych eliminacji.Gratulujemy zwycięzcom.

            Nagrody zdobyli:

            Klaudia Janczyk ( kl. IIe) -  II miejsce w kategorii recytacja klas I -II,

            Oliwia Rybka (kl. IV b) -  I miejsce kategorii recytacja klas III-IV

            Kazimierz Wilczyński (kl. IV b) - wyróżnienie w kategorii recytacja klas III-IV,

            Wiktoria Fluks (kl. VI g) - I miejsce w kategorii recytacja klas V-VI,

            Edyta Mikołajewska (klasa VIII e) - I miejsce w kategorii recytacja klas VII-VIII,

            Julia Niegowska (kl. VI b) - II miejsce w kategorii poezja śpiewana klas VII-VIII.

            Koordynatorzy: Anna Kostrzębska, Marzena Mazur

        • MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ NIEWIDOMYCH
          • MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ NIEWIDOMYCH

          • 13 listopada jest Międzynarodowym Dniem Osób Niewidomych oraz stanowi świetna okazję do zwrócenia uwagi na to, że na całym świecie żyją ludzie niewidomi i niedowidzący, których codziennością jest pokonywanie życiowych barier. W trakcie zajęć specjalistycznych uczniowie dowiedzieli się jak funkcjonują osoby z dysfunkcją wzroku oraz w jaki sposób możemy im pomóc. Przeprowadzone zabawy z opaską na oczach pozwoliły dzieciom poczuć chociaż przez chwilę jakie ograniczenia i trudności napotykają osoby niewidome w życiu codziennym i jak sobie z nimi radzą. Uczniowie podczas zajęć mogli obejrzeć (a właściwie dotknąć) książki napisane językiem Braillea. Spotkanie uświadomiło dzieciom jak ważne jest, by rozumieć potrzeby osób niepełnosprawnych, które żyją wśród nas.

            Serdecznie zachęcamy do obejrzenia:

            https://liblink.pl/N0wHFKNSoZ

            https://liblink.pl/og8zZAh6y2

            Organizatorzy: A. Świtoń, K. Brzozowska, E. Olszewska

        • Spotkanie z policjantem
          • Spotkanie z policjantem

          • Dnia 12.11.2024 r. uczniowie klas 7 i 8 uczestniczyli w warsztatach profilaktycznych dotyczących negatywnych skutków spożywania alkoholu prowadzonych przez policjantów. Zostały poruszane wątki dotyczące bezpieczeństwa, zdrowia, agresji wśród młodzieży, przemocy, cyberprzestępczości oraz odpowiedzialności prawnej nieletnich. Uczniowie aktywnie uczestniczyli w spotkaniu, poruszali wiele wątków, a także zadawali liczne pytania. Spotkanie profilaktyczne z policjantami zwiększyło świadomość młodych ludzi o zagrożeniach, jakie czyhają na nich w życiu codziennym.

        • „Polsko, nie jesteś już niewolnicą...”
          • „Polsko, nie jesteś już niewolnicą...”

          • Dnia 12 listopada 2024 roku odbyła się uroczystość z okazji 106. rocznicy odzyskania niepodległości przez Polskę. W montażu słowno-muzycznym wybrzmiały słowa miłości do Ojczyzny, wiary w wolność i szacunku do Polski.  Uczniowie klasy VI a, VI e, VII d wraz z chórem szkolnym zaprezentowali zaproszonym uczniom i nauczycielom piękną lekcję historii. Młodzi aktorzy z zaangażowaniem przedstawili utwory poetyckie podkreślające piękno i wartość ojczyzny, opowiedzieli o drodze Polski do wolności.

            Chór pod batutą pani Iwony Kalickiej odśpiewał wzruszające, pokrzepiające pieśni patriotyczne.  Artystyczną, niebanalną wizją dekoracji zajęła się pani Marta Karłowicz.

            Całość wydarzenia wzbogacił film wyreżyserowany przez Marcina Koralewskiego, wyprodukowany przy wsparciu Polskiej Fundacji Narodowej, podsumowujący kręta i wyboistą drogę do uzyskania oraz utrzymania niepodległości narodu.

            Uwieńczeniem był krótki quiz, w którym brali udział ochotnicy z widowni, poprawne odpowiedzi zostały nagrodzone drobnym upominkiem.

            Dodatkowym elementem było uroczyste wręczenie nagród oraz dyplomów laureatom konkursu „Daty z życia i pułkownika Mieczysława Chojnackiego - Młodzika Honorowego Obywatela Radzymina”, nagrody wręczył pan Grzegorz Jeleń.
            Dziękujemy wszystkim, którzy aktywnie uczestniczyli w przygotowaniach i obchodach Święta Niepodległości.

            Organizatorzy: Monika Czajkowska, Marta Karłowicz, Iwona Kalicka, Wioletta Król, Dominika Paprocka, Laura Waśniewska

        • 106. rocznica Odzyskania przez Polskę Niepodległości
          • 106. rocznica Odzyskania przez Polskę Niepodległości

          • „Nie pragniemy takiej Polski, która by nas nic nie kosztowała…”

            /Jan Paweł II/

            W  poniedziałek, 11 listopada 2024 roku będziemy uroczyście obchodzić 106. Rocznicę Odzyskania przez Polskę Niepodległości. Odbudowa państwa po 123 latach niewoli była w naszej historii wydarzeniem przełomowym. Wysiłek wielu pokoleń Polaków, trud i ofiara poniesiona w powstaniach narodowych, na frontach I wojny światowej i w krwawych walkach o niepodległość i granice oraz aktywne działania dyplomatyczne doprowadziły do odrodzenia się Ojczyzny. Wybitnymi postaciami tego procesu są Twórcy Niepodległej: Józef Piłsudski, Roman Dmowski, Jan Ignacy Paderewski, Wincenty Witos, Ignacy Daszyński, Wojciech Korfanty i Józef Haller. Różnili się oni przynależnością społeczną, wyznawaną religią, reprezentowali  różne poglądy polityczne, urodzili się i wychowali pod różnymi zaborami. Są wśród nich żołnierze, dyplomaci, politycy i działacze społeczni. Jest również sławny artysta. Pozostali oni wierni swoim poglądom, ale dla dobra wspólnego potrafili wznieść się ponad partyjne podziały wykorzystując sprzyjającą sytuację międzynarodową doprowadzili naszych przodków do Wolności. Niepodległość miała nie tylko zasłużonych Ojców, ale też wybitne Matki. Chociaż ze względu na realia epoki kobiety nie stały na czele wojsk czy ruchów politycznych, ich praca dla Polski miała nie mniejsze znaczenie. Dziękując za ich poświęcenie, trud i wytrwałość w dążeniu do celu, jakim była wolna, niepodległa i suwerenna Polska nie możemy zapomnieć o szerokich masach rodaków, którzy  na przestrzeni 123 lat niewoli przelewali krew, cierpieli, ale nigdy nie zwątpili w sens walki na różnych frontach ludzkiego życia o Niepodległą. Tym wszystkim, którzy swoją codzienną pracą u podstaw stworzyli podwaliny gospodarki odrodzonego państwa. Ludziom nauki, kultury i sztuki, którzy przez lata niewoli nie zapomnieli o Polsce, ale wręcz przeciwnie, krzewili narodową kulturę i nie pozwolili polskości przeminąć w pomroce dziejów pragniemy podziękować. Kiedy 118 lat temu Henryk Sienkiewicz odbierał nagrodę Nobla za całokształt twórczości, do zgromadzonych w sali słuchaczy tak powiedział o naszej Ojczyźnie: „Głoszono ją umarłą – a oto jeden z tysięcznych dowodów, że ona żyje, głoszono ją podbitą, a oto nowy dowód, że do podbojów jest zdolna? Niech słowa naszego wybitnego pisarza będą inspiracją także dla dzisiejszego pokolenia Polaków. Niech Polska żyje, a jej obywatele każdego dnia dowodzą światu, że nie ma dla nich rzeczy niemożliwych i nie ma takiej siły, która złamałaby ich ducha. Dokładnie tak, jak 106 lata temu dowiedli tego nasi pradziadkowie. Niech w te trudne dla nas wszystkich dni, kiedy wojna puka do drzwi dumnie powiewające na naszych domach, balkonach i w oknach biało-czerwone flagi będą  naszym hołdem dla Bohaterów, którzy na przestrzeni wieków  walczyli i ginęli  o dobro nas wszystkich  najważniejsze - wolną i suwerenna Polskę.

            Cześć i chwała Bohaterom.

            Koło Historyczne "Wiarus"

        • Udział w akcji SZKOŁA DO HYMNU
          • Udział w akcji SZKOŁA DO HYMNU

          • Dnia 8 listopada 2024 r. cała społeczność szkoły wzięła udział w akcji Ministerstwa Edukacji Narodowej „Szkoła do hymnu”. Trzy dni przed Narodowym Świętem Niepodległości o symbolicznej godzinie 11:11 uczniowie wszystkich klas wraz z nauczycielami uroczyście odśpiewali hymn narodowy „Mazurka Dąbrowskiego”. W ten sposób włączyliśmy się w uczczenie 106. rocznicy Odzyskania przez Polskę Niepodległości.

        • Wyniki konkursu historycznego o "Młodziku"
          • Wyniki konkursu historycznego o "Młodziku"

          • W  środę 30 października 2024 r. poznaliśmy laureatów szkolnego  konkursu historycznego „Daty z życia i pułkownika Mieczysława Chojnackiego - Młodzika Honorowego Obywatela Radzymina”. Głównym celem konkursu przeprowadzonego przez  Koło Historyczne „Wiarus” było: propagowanie wśród młodzieży współczesnych postaw patriotycznych na przykładzie życia i walki płka Mieczysława Chojnackiego , podnoszenie poziomu wiedzy historycznej, popularyzacja  wśród uczniów wiedzy o podziemiu antykomunistycznym w Polsce oraz kształtowanie umiejętności współpracy. Konkurs adresowany był do uczniów klas VI– VIII  i polegał na rozwiązanie testu składającego się z 41 szczegółowych pytań dotyczących faktów z życia pułkownika. W konkursie uczestniczyło 67 uczniów klas VI – VIII.

            Laureatami konkursu zostali:

            I miejsce -  Edyta Mikołajewska - kl. VIII e

            II miejsce - Oliwia Wyszkowska - kl. VII c, Antoni Weroński - kl. VIII e

            III miejsce - Hanna Pomorska – kl. VII c

            Serdecznie gratulujemy laureatom i gorąco dziękujemy wszystkim uczestnikom naszego szkolnego konkursu,  który wpisuje się w obchody Roku Młodzika w Mieście i Gminie Radzymin.  Uroczyste wręczenie dyplomów i nagród  laureatom nastąpi podczas uroczystej akademii z okazji 106 rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości we wtorek 12 listopada br. 

            Koło Historyczne „Wiarus”

        • Listopadowe święta
          • Listopadowe święta

          • „A choć ich życia płomień zgasł,
            To myśli o nich
            Są przecież w nas.”

            /Maria Czerkawska/

                  Listopadowe święta: Wszystkich Świętych oraz Zaduszki są w polskiej tradycji czasem zadumy i refleksji. W ramach ogólnopolskiej akcji „Szkoła pamięta”, w ostatnich dniach października, uczniowie klas młodszych: 2a, 2d, 2f, 2g, 3b, 3c, 3d, 3e, 3f  wraz ze swoimi wychowawczyniami odwiedzili Cmentarz Poległych Żołnierzy 1920r. w Radzyminie. Klasy: 1e, 1 f, 2e ze swoimi paniami udały się na Cmentarz Stary. Celem wyjść było zwrócenie uwagi dzieci na potrzebę pielęgnowania pamięci o tych, którzy oddali życie za wolność naszej Ojczyzny oraz przypomnienie tradycji i zwyczajów związanych z naszą kulturą i religią. Uczniowie uporządkowali groby, zapalili znicze na mogiłach poległych żołnierzy, minutą ciszy oddali hołd. Odwiedzili również groby zmarłych nauczycieli naszej szkoły oraz miejsca spoczynku swych bliskich.

            Klasy 3c i 3d pod opieką pani Magdaleny Jabłeckiej oraz pani Katarzyny Kwiatkowskiej złożyły na grobach specjalnie przygotowane na tę okazję wiązanki.

            Pobyt uczniów na Cmentarzu Poległych stał się doskonałą okazją do poznania miejsc pamięci, osób i wydarzeń z historii naszego miasta oraz Polski. Wiedzę spotkanych w tym miejscu uczniów, wzbogacił swą opowieścią nauczyciel historii Pan Władysław Kolatorski. Za co bardzo dziękujemy.

            Opracowanie: wychowawcy klas

        • Zawody sportowe w unihokeja
          • Zawody sportowe w unihokeja

          • Dnia 29.10.2024 r. w SP Nr 2 w Radzyminie odbyły się zawody sportowe w unihokeja na szczeblu gminnym chłopców, w których brały udział drużyny z SP w Słupnie, SP nr 2 i SP nr 1 w Radzyminie. Po zaciętej walce chłopcy z naszej szkoły wygrali wszystkie mecze i awansowali do zawodów rejonowych. Zawody rejonowe również odbyły się w SP nr 2 w Radzyminie dnia 13 listopada gdzie startowały drużyny: SP nr 2 Radzymin, SP Marki i nasza szkoła. Nasi chłopcy wygrali zasłużenie te zawody awansując do zawodów powiatowych. Dziękuję im za ambitną walkę i zwycięstwo.

            Opiekun: Robert Grabowski

        • Warsztaty dydaktyczne  Fundacji IRYS
          • Warsztaty dydaktyczne Fundacji IRYS

          • Dnia 30 października 2024 roku uczniowie klas 7 i 8 uczestniczyli w warsztatach dydaktycznych dotyczących idei wolontariatu, a związanych z realizacją akcji charytatywnej IRYS Fundacji IRYS, w której od lat bierzemy udział. Celem Akcji jest zwrócenie uwagi społeczeństwa na problemy związane z chorobami Alzheimera i cukrzycy oraz wsparcie chorych i ich rodzin, profilaktyki, terapii zajęciowej dla osób dotkniętych chorobą.

        • Mój Rówieśnik. Losy obywateli Polski w czasie II wojny światowej – gra stanowiskowa IPN
          • Mój Rówieśnik. Losy obywateli Polski w czasie II wojny światowej – gra stanowiskowa IPN

          • „Dzieciństwo i młodość powinny być czasem niewinności, beztroski i rozwoju. Wojna to jednak w brutalny sposób odbiera, bez wyjątku, nie oglądając się na pochodzenie czy status społeczny. Poznaj piętnaście młodych postaci i ich poruszające okupacyjne historie…”

            W  ostatnich dniach października  br. uczniowie klasy VIII a , VIII c, VIII d i VIII e  brali udział w  grze stanowiskowej Instytutu Pamięci Narodowej - "Mój Rówieśnik". Losy obywateli Polski w czasie II wojny światowej, która była podsumowaniem szkolnego projektu „Polska w czasie II wojny światowej. Punktem wyjścia naszego projektu  było poznawanie historii II wojny światowej na ziemiach polskich   z perspektywy piętnaściorga dzieci - obywateli Polski międzywojennej. Uczniowie losowali  legitymację szkolną jednej z postaci i niczym detektywi odkrywali stopniowo kolejne losy swojego rówieśnika, począwszy od czasu przedwojennego do zakończenia wojny. By przebadać te historie, uczniowie korzystali z różnorodnych źródeł, dokumentów państwowych, pamiętników, listów, wojennych gazet i opracowań historycznych. Postacie występujące w grze są fikcyjne, ale ich losy reprezentowały prawdziwą historię obywateli polskich z czasów II wojny światowej różnych narodowości i grup społecznych.  Niestety w kontekście toczącej się  na Ukrainie wojny tematyka jest aktualna…

            Koło Historyczne „Wiarus”

        • „Lolek z ciszy niepokalanej”
          • „Lolek z ciszy niepokalanej”

          • Z okazji Dnia Papieskiego oraz październikowych rocznic związanych ze św. Janem Pawłem II, dn. 29 października w naszej Szkole odbyło się przedstawienie pt. „Lolek z ciszy niepokalanej.” Spektakl został przygotowany przez katechetki p. Magdalenę Baranowską i p. Janinę Ołów, w role aktorów wcielili się uczniowie klasy 5a, a niezwykle sugestywne i pomysłowe rekwizyty, dekoracje i nietuzinkowe aranżacje sceniczne zawdzięczamy nieocenionej p. Marcie Karłowicz.

            Przedstawienie przybliżyło dzieciństwo i młodość Karola Wojtyły, ukazując jego drogę do świętości i niezwykłą duchowość. Młodzi aktorzy w jak najlepszy sposób starali się oddać atmosferę tamtych czasów oraz wartości, którymi kierował się przyszły papież. Spektakl ukazywał przede wszystkim sakramentalną drogę młodego Lolka. Jego codzienność, w której uczniowie mogli odnaleźć również swoją rzeczywistość, choć ich dzieciństwa dzieli blisko 100 lat. A jednak – pewne rzeczy są ponadczasowe: przy sakramencie chrztu świętego, którego udzielał ks. Franciszek Żak, rozważał on jak ważne dla chrześcijanina jest jego imię, które wybierają rodzice, a które zostanie z nim na całe życie, wraz z patronami, do których się ono odwołuje. Uczniowie 3 klas przygotowujący się do przyjęcia Pierwszej Komunii Świętej widzieli jak przeżywał swoje przygotowania Karol, który został świętym. Kolejny - sakrament bierzmowania, który ma umocnić chrześcijanina darami Ducha Świętego, by mógł on m. in. stawiać czoła pokusom mężnie i stanowczo - to również widzieliśmy, gdy nastoletni Lolek z pokorą przyjmował reprymendę mądrego i kochającego ojca: „Lolku! Nie modlisz się wystarczająco do Ducha Świętego! ”. Kto wie, może wśród tych młodych znajduje się ktoś, kto w przyszłości również wybierze drogę kapłaństwa, a historia św. Jana Pawła II – Lolka, pozwoli zakiełkować tej myśli i udowodnić, że jest ona możliwa do zrealizowania. Uczniowie mieli okazję usłyszeć oryginalny głos papieża pochodzący z nagrań dokonanych podczas pielgrzymki do Ojczyzny, kiedy to wspominał lata dzieciństwa oraz swój dom rodzinny… Młodsi nie do końca zdawali sobie sprawę, kogo słuchają, ale tu przyszli z pomocą nauczyciele i wychowawcy, którzy przecież sami pamiętają jak przysłuchiwali się  tym wystąpieniom  Ojca Świętego niemal „na żywo”. I choć spektakl był realizowany głównie z myślą o młodszych widzach, to jednak również starsi momentami nie kryli wzruszenia.

            Dziękujemy wszystkim zaangażowanym w przygotowanie tego wydarzenia oraz widzom, którzy licznie przybyli, by uczcić pamięć naszego wielkiego rodaka. Po raz kolejny młodzież naszej Szkoły pokazała się ze strony jakże ambitnej i godnej pochwały; uczniowie – aktorzy włożyli serce i w pełni zaangażowali się w wydarzenie, które wymagało od nich talentu scenicznego, ale również skupienia, sumienności, dyspozycyjności i wytrwałości – słowem ciężkiej pracy. Brawo 5a!

            Opracowanie: Magdalena Baranowska

        • Projekt edukacyjny "Z ekologią na TY"
          • Projekt edukacyjny "Z ekologią na TY"

          • Projekt edukacyjny Z ekologią na TY jest odpowiedzią na aktualne potrzeby dzieci, wymogi edukacyjne zawarte w podstawie programowej kształcenia ogólnego i wychowania przedszkolnego oraz opublikowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025.

            Cele programu:

            1.Doskonalenie umiejętności w zakresie rozumienia zależności pomiędzy składnikami środowiska przyrodniczego.

            2.Doskonalenie umiejętności samodzielnej eksploracji świata, rozwiązywania problemów i stosowania nabytych umiejętności w nowych sytuacjach życiowych.

            3.Kształtowanie umiejętności obserwacji faktów, zjawisk przyrodniczych, społecznych i gospodarczych, wykonywania eksperymentów i doświadczeń, a także formułowania wniosków i spostrzeżeń.

            4.Rozwijanie umiejętności tworzenia relacji, współdziałania, współpracy oraz samodzielnej organizacji pracy w małych grupach, w tym organizacji pracy przy wykorzystaniu technologii.

            5.Rozwijanie sprawności motorycznych i sensorycznych tworzących umiejętność skutecznego działania i komunikacji.

            6.Wyrabianie świadomości zdrowotnej w zakresie higieny, pielęgnacji ciała, odżywiania się i trybu życia.

            7.Doskonalenie umiejętności wykorzystania własnej aktywności ruchowej w różnych sferach działalności człowieka: zdrowotnej, sportowej, obronnej, rekreacyjnej i artystycznej.

            Projekt skierowany jest do uczniów klas 4 szkoły podstawowej. Będzie realizowany na lekcjach przyrody.Termin realizacji: od 1 października 2024 - 30 maja 2025 r.

            Plakaty w IV edycji >>>>>plakaty-edycja_IV.pdf

            Koordynator programu: Maria Klimkiewicz

        • Wycieczka w głąb historii naszego miasta
          • Wycieczka w głąb historii naszego miasta

          • „Im dalej wstecz spoglądasz, tym więcej możesz zobaczyć do przodu…"

            Winston Churchill

            W piątek 24 października br. uczniowie klasy VI g pod opieką wychowawcy  wyruszyli  na kolejna pieszą wycieczkę w głąb historii naszego miasta w przeddzień 550 rocznicy jego powstania,. Naszą wycieczkę rozpoczęliśmy od zapoznania się z  planem najpiękniejszego parku w Rzeczypospolitej w XVIII wieku. Wsłuchani w opowieść o księżnie Eleonorze Czartoryskiej przenieśliśmy się w czasy stanisławowskich reform. To do niej często zaglądał ostatni z polskich władców król Stanisław August Poniatowski, Następnie  zajrzeliśmy do radzymińskiej kolegiaty i stojącego obok budynku pierwszej szkoły elementarnej w Radzyminie. Z zainteresowaniem słuchaliśmy słów wychowawcy o księdzu Kazimierzu Narbutcie , który w tamtych czasach był  proboszczem i jednocześnie aktywnym  działaczem Komisji Edukacji Narodowej, przewodniczącym Wydziału do Spraw Szkół i Ksiąg Elementarnych. Warto dodać , że ks. Kazimierz Narbutt  był  również członkiem konfederacji targowickiej, a w 1792 roku powołany  został  do zasiadania w Towarzystwie do Ksiąg Elementarnych.  Za swoje zasługi został w 1793 roku  kawalerem orderu św. Stanisława . To  w czasach jego zarządzania parafią   „ówczesna właścicielka Radzymina i sąsiednich folwarków, Księżna Eleonora Czartoryska z domu Waldstein, hrabina austriacka, małżonka księcia Michała, wielkiego kanclerza Księstwa Litewskiego, wzniosła w Radzyminie jednonawowy kościół murowany”. Stylowa dzwonnica z trzema dzwonami ufundowanymi również przez księżną Czartoryską została wybudowana już wcześniej. Ciekawostką jest fakt, że projektantem dzwonnicy oraz kościoła jest  królewski architekt Jan Chrystian Kamsetzer. Uroczystej konsekracji świątyni w 1781 roku dokonali: biskup płocki książę Michał Poniatowski wraz z biskupem Adamem Naruszewiczem. Dnia 25 marca 1992 r. kościół parafialny został wyniesiony do godności kolegiaty i erygowano kapitułę. Jej pierwszym prepozytem został ks. Prałata  Stanisław Lis. Zgromadzeni wokół  figury św. Jana Nepomucena poznaliśmy historie wybudowania  w 1779 roku na działce kościelnej pierwszej w mieście szkoły elementarnej, której fundatorem była również księżna. Budynek na owe czasy był bardzo nowoczesny, posiadał sześć izb. Dwie z nich przeznaczono na sale lekcyjne, jedną dla nauczyciela, a pozostałe na przytułek dla starców nie mających żadnej opieki. Nauka w pierwszej radzymińskiej szkole trwała do 1795 roku. Po trzecim rozbiorze Polski, w wyniku decyzji władz zaboru austriackiego, szkołę zamknięto. Reaktywowano ją w 1818 roku. Budynek „przy Świętym Janie”  służył radzymińskiej oświacie do lat osiemdziesiątych XX wieku. Później mieściło się w nim Towarzystwo Przyjaciół Radzymina, a obecnie jest we władaniu parafii. Chwilę jeszcze spędziliśmy w pięknie zrewitalizowanym parku  i po zrobieniu kilku pamiątkowych zdjęć przy pomniku Tadeusza Kościuszki i miejskich fontannach udaliśmy się  do pizzerii Włoska Lustracja Pizza&Pasta . Tu  po wycieczce pełnej wrażeń zjedliśmy przepyszną pizzę, którą ufundowała nam nasza klasowa Rada Rodziców. Serdecznie dziękujemy. Pełni wrażeń, syci nie tylko na duchu, ale i ciele powróciliśmy do szkoły. To był niezwykle pożytecznie spędzony dzień. W przeddzień 550 rocznicy lokacji naszego miasta poznaliśmy kolejny fragment jego dziejów.

            Uczniowie klasy VI g z wychowawcą

        • Wycieczka szlakiem doliny Liwca
          • Wycieczka szlakiem doliny Liwca

          • „Cudze chwalicie, swego nie znacie, sami nie wiecie co posiadacie …”

            Stanisław Jachowicz

            W środę 16 października br. uczniowie klasy VI d i Vi g ze Szkoły podstawowej nr 1 im. ppłka pil. Mariana Pisarka w Radzyminie  pod opieką wychowawców, wybrali się  na niezwykła wycieczkę  szlakiem doliny Liwca. Piękna  słoneczna, jesienna pogoda wręcz zachęcała do opuszczenia szkolnych murów i wędrówki w głąb  ojczystych dziejów. Pierwsze kroki skierowaliśmy do Węgrowa – miasta wielu  kultur. Jego historia sięga  średniowiecza. Tutaj  współczesność przeplata się z wielokulturową tradycją tworzoną przez pokolenia żyjących niegdyś obok siebie Polaków, Żydów, Szkotów i Rusinów. Po pamiątkowych zdjęciach z mistrzem Twardowskim , który przysiadł na ławeczce na rynku udaliśmy się do bazyliki mniejszej pw. Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny. Przy dekoracji świątyni pracował m.in.   Michał Anioł Palloni, który w latach 1707-1708 wykonał 9 ogromnych, malowanych na ścianach ołtarzy iluzjonistycznych. Nasz przewodnik zabrał nas do zakrystii bazyliki , gdzie  zawieszone jest słynne „Zwierciadło Twardowskiego”. Legenda i tradycja łączy lustro z osobą czarnoksiężnika Jana Twardowskiego, który wywołał za jego pomocą dla króla Zygmunta Augusta widmo Barbary Radziwiłłówny. Otoczone aurą tajemnicy lustro  wzbudziło nasze zainteresowanie. Każdy wytężał wzrok chcąc ujrzeć swoją przyszłość. Następnie  zostaliśmy zapoznani z historią bazyliki i  jej freskami. Opowieść przewodnika przeplatana była pytaniami. Za prawidłowe odpowiedzi otrzymywaliśmy pamiątki związane z bazyliką. Warto w tym miejscu nadmienić , że stojący wcześniej w tym miejscu gotycki kościół z XVI w. został spalony przez Szwedów w 1703 r. w czasie wojny północnej i odbudowany w stylu barokowym na zlecenie ówczesnego właściciela miasta, wojewody płockiego Jana Dobrogosta Krasińskiego. Po pamiątkowej wspólnej fotografii na tle bazyliki udaliśmy się do klasztoru  księży bartoszków (komunistów). Na chwilę zatrzymaliśmy się przed pomnikiem poświęconym   żołnierzom Armii Krajowej pod dowództwem mjr. Zygmunta Maciejewskiego ps. Wolski   ,  którzy w ramach akcji „Burza”  8 sierpnia 1944 roku wyzwolili miasto ratując je przed podpaleniem przez wycofujących się Niemców. Po krótkim odpoczynku  zwiedziliśmy  piwnice klasztorne, gdzie mieści się  ekspozycja muzealna „Węgrów – miasto wielu kultur i religii” prezentująca dzieje i dorobek kulturalny społeczności zamieszkujących wielokulturowe niegdyś miasto: katolików, protestantów, Żydów i prawosławnych. Zaaranżowana w stylowych wnętrzach multimedialna ekspozycja w zajmujący sposób przedstawia barwną mozaikę kulturową dawnego Węgrowa, najważniejsze wydarzenia i wielkie postacie związane z historią miasta.  Tu poznaliśmy fenomen Rzeczypospolitej Obojga Narodów, że  pomimo różnych religii i dorobku kulturowego, możemy razem żyć i budować  wspólne dobro. Różnice nie zawsze muszą dzielić, ale czasami mogą stać się elementem ubogacającym. Ciekawostką jest, że pod koniec XIX wieku pomieszczenia w  jednym z  narożników klasztoru zostały przebudowane  na cerkiew prawosławną dla rosyjskich urzędników i wojskowych przebywających w Węgrowie. I tak  w jednym budynku znajdował się zarówno kościół katolicki, jak i prawosławna cerkiew. Na chwilę zajrzeliśmy jeszcze do bazyliki i wyruszyliśmy na Sowią  Górę  punkt widokowy,  z którego rozpościera się przepiękny widok na dolinę Liwca, na wielkie i nieregularne zakola  rzeki a także widoczne z tego miejsca wiatraki. Naładowani słoneczną energią i przepięknym krajobrazem ruszyliśmy do zamku zbrojowni Liw.  Po przybyciu zostaliśmy podzieleni na grupy. Jedna klasa zwiedzała zamek, druga uczestniczyła w lekcji muzealnej - Starożytny wehikuł czasu- historia pisma. Wędrując  wśród  muzealnych eksponatów z  zainteresowaniem słuchaliśmy opowieści przewodnika o  warowni, która powstała na pograniczu  Mazowsza i Litwy. Na makietach mogliśmy  zobaczyć kolejne etapy powstawania zamku od drewnianego grodu, przez warowny zamek zburzony przez Szwedów , aż po przy zachowanej baszcie dwór starościński. Z wypiekami na twarzy wsłuchiwaliśmy się w barwną opowieść o ostatniej władczyni Mazowsza  księżnej Annie, ukrytych skarbach królowej Bonny Sforzy   i słynnej Żółtej Damie. Poznaliśmy niesamowitą historię  ocalenia  bezcennego zabytku przez polskiego archeologa Otto Warpechowskiego, który w czasie II wojny światowe przekonał niemieckiego okupanta, że zamek jest pozostałością krzyżackiego zamku.  Takiej   pozostałości swojego dziedzictwa  Niemcy nie zdecydowali się zlikwidować. Niesamowite wrażenie na nas zrobiła kolekcja broni białej. Tu wcielaliśmy się w rolę rycerza , czy też muszkietera. Podczas warsztatów poznaliśmy historię pisma i sami mogliśmy się wczuć w rolę  mnicha przepisującego  średniowieczne księgi.  Do szkoły wracaliśmy nieco zmęczeni , ale pełni  wiedzy i niezapomnianych wrażeń. Był to naprawdę udany dzień . Niedługo znów wyruszymy w kolejną podróż  szlakiem Wielkiego Gościńca  Litewskiego…

            Klasa VI d i VI g z wychowawcami

        • TYDZIEŃ ZDROWEGO ŻYWIENIA
          • TYDZIEŃ ZDROWEGO ŻYWIENIA

          • W ramach profilaktyki i promocji zdrowia  w pierwszej połowie października uczniowie klas  I-III aktywnie wzięli udział w  akcji "Tygodnia zdrowego odżywiania w szkole", promującego spożywanie owoców i warzyw pod hasłem "Jedz owoce i warzywa – w nich jest zdrowie i siła".

            Celem głównym przedsięwzięcia było promowanie zdrowego stylu życia wśród uczniów poprzez trwałą zmianę nawyków żywieniowych. Wszelkie działania skierowane były do uczniów, nauczycieli, rodziców.  Podczas zajęć świetlicowych,  lekcyjnych, przedmiotowych uczniowie zdobywali teoretyczną i praktyczną wiedzę o zdrowiu, sposobach jego ochrony, kształtowali nawyki racjonalnego żywienia.

            Każdy dzień poświęcony był grupie warzyw i owoców dobieranych kolorystycznie:

            poniedziałek- dzień zielony - ogórek, kawałek sałaty, papryka, awokado ,

            wtorek-dzień pomarańczowy- papryka, marchewka,

            środa-dzień czerwony- pomidor, jabłko, papryka,

            czwartek-dzień żółty- papryka, banan,

            piątek-dzień kolorowy .

            Aby podkreślić "Tydzień zdrowego odżywiania" uczniowie  wykonali  prace plastyczno-techniczne, rozwiązywali krzyżówki o tematyce owocowo-warzywnej.

            Zwieńczeniem Tygodnia Zdrowego Żywienia były przeprowadzone warsztaty kulinarne przez uczniów klas drugich i trzecich. Uczniowie   przygotowywali zdrowe i smaczne kanapki oraz przekąski z warzyw i owoców  i podanymi w postaci np. węża czy jeża smakołykami wszyscy wzajemnie się częstowali  Uczniowie na zakończenie akcji  otrzymali pochwały za przygotowanie stroju, przyniesienie i zjedzenie warzywa lub owocu podczas drugiego śniadania.

            Działania zaplanowane w programie zostały zrealizowane dzięki dużemu zaangażowaniu nauczycieli, uczniów i rodziców, za co  serdecznie dziękujemy.

            Opracowanie: Barbara Giera, Małgorzata Kurek

        • Wycieczka do Kicin
          • Wycieczka do Kicin

          •     W chłodny, jesienny poranek  15 października klasy: 2d i 2 f wraz z paniami: Anetą Jusińską, Agatą Szczepanik oraz Magdaleną Ślifirczyk wybrały się na wycieczkę do Gospodarstwa Edukacyjnego Cuda Wianki w Kicinach. Na miejscu uczniów przywitały miłe  Panie ubrane w ludowe stroje. Wyjazdowi przyświecało hasło przewodnie Jesień na wsi, polskiej, mazowieckiej. Pobyt w gospodarstwie był pełen atrakcji dla dzieci. Uczniowie wzięli udział w warsztatach kulinarnych w trakcie których wyczarowali kluseczki z ziemniaków;  warsztatach ludowych, gdzie własnoręcznie udekorowali drewniane zwierzątka; grze terenowej w pięknym lesie. Poznali ptaki, które pozostają w Polsce na zimę i te które odlatują w ciepłe strony świata. Wielką atrakcją dla uczestników wycieczki okazała się zagroda ze zwierzętami, zajęcia w stodole z króliczkami, dwa przyjazne psy.
            Zwieńczeniem wyjazdu było ognisko przy którym uczniowie mogli upiec samodzielnie kiełbaski.
            Po wspólnej nauce i zabawie wszyscy zadowoleni wracali do szkoły.

            Opracowanie: Aneta Jusińska i Agata Szczepanik

      • Kontakty

        • Szkoła Podstawowa nr 1 im. ppłka pil. Mariana Pisarka
        • dor.poz@gmail.com - Dorota Poznańska
        • Sekretariat (nowy budynek szkoły) czynny w godz. 07.30-16.00
          tel. (+48) 22 786-72-79
        • ul. 11 Listopada 2
          05-250 RADZYMIN
          Poland
    • Galeria zdjęć

        brak danych