• Zajęcia integracyjne – rozwój, współpraca i radość wspólnej zabawy
          • Zajęcia integracyjne – rozwój, współpraca i radość wspólnej zabawy

          • W naszej szkole odbyły się zajęcia integracyjne, w których uczestniczyły dzieci uczęszczające na zajęcia integracji sensorycznej, korekcyjno-kompensacyjne oraz zaproszone dzieci ze świetlicy. Spotkanie miało formę gier i zabaw rozwijających logiczne myślenie, koncentrację uwagi oraz umiejętności manipulacyjne.

            Takie zajęcia przynoszą dzieciom wiele korzyści. Wspólna zabawa sprzyja nawiązywaniu relacji rówieśniczych, buduje poczucie wspólnoty i wzmacnia umiejętności społeczne. Ćwiczenia rozwijające logiczne myślenie uczą dzieci analizowania sytuacji, planowania oraz podejmowania decyzji, co wspiera ich rozwój intelektualny. Z kolei zabawy wymagające koncentracji uwagi pomagają w kształtowaniu umiejętności skupienia i wytrwałości w działaniu. Ćwiczenia manipulacyjne doskonalą precyzję ruchów, koordynację ręka-oko oraz sprawność manualną, co jest niezwykle ważne w codziennym funkcjonowaniu    i nauce pisania.

            Zajęcia były nie tylko świetną okazją do nauki przez zabawę, ale także dostarczyły dzieciom mnóstwo radości i satysfakcji. Wspólne aktywności w atmosferze akceptacji i wsparcia przyczyniły się do wzrostu pewności siebie oraz ich lepszego funkcjonowania w grupie.

            Organizatorzy: Sylwia Sikorska i Kinga Gruszka

        • Projekt szkolny w kl. 4b i 5c
          • Projekt szkolny w kl. 4b i 5c

          • W styczniu klasy 4b i 5c, w ramach podsumowania omawianych lektur, pracowały nad szkolnymi projektami.  Zadaniem klasy 4b, która omawiała „Opowieści z Narnii” było stworzenie lapbooka w kształcie szafy. Każda z prac musiała zawierać najważniejsze, zdaniem uczniów, informacje dotyczące lektury.

            Zadaniem klasy 5c było stworzenie autorskich gier planszowych w oparciu o znajomość lektury pt. „W pustyni i w puszczy” wraz z instrukcją do gry. Największym „testem” wykonanych planszówek były klasowe rozgrywki.

            To zadanie po raz kolejny udowodniło, że kreatywność naszych uczniów nie ma granic. Warto nadmienić, że wszystkie prace zostały wykonane samodzielnie podczas lekcji :)

            Opracowanie: Klaudia Gostkowska

        • Radzymin w nowym świetle – spacer klasy 4F
          • Radzymin w nowym świetle – spacer klasy 4F

          • Czy można odkryć coś nowego w mieście, które mijamy każdego dnia? Okazuje się, że tak. Nasz spacer po Radzyminie z nauczycielem historii, panem Władysławem Kolatorskim, pokazał, jak wiele fascynujących historii kryje to miasto. Dowiedzieliśmy się, że Radzymin odwiedziło dwóch papieży. Tak, dwóch! To nie pomyłka, a szczegóły? Musicie sami wybrać się w podróż z naszym historykiem. Odkryliśmy także, czym jest Krzyż Morowy, skąd pochodzi nazwa miasta a nawet jak wyglądała właścicielka Radzymina z XV wieku. Spacer był jak podróż w czasie – śladami ludzi, ich emocji, decyzji i miejsc, które po sobie zostawili.

            Kulminacją było dotarcie na Stary Cmentarz, gdzie zapaliliśmy znicze na grobach bohaterów – żołnierzy Armii Krajowej, ofiar obozów koncentracyjnych i Katynia. To był moment zadumy i refleksji nad tym, jak wiele zawdzięczamy ich poświęceniu.

            Podczas spaceru odwiedziliśmy także salę koncertową, gdzie mieliśmy okazję wystąpić na scenie i przez chwilę poczuć się jak prawdziwe gwiazdy. W ramach tej wizyty zobaczyliśmy również niezwykły obraz Edwarda Dwurnika, który zachwycił nas swoją wyjątkową estetyką i przekazem. Odkryliśmy także kolekcję fotografii zakupionych przez miasto, które przedstawiają Radzymin z 1939 roku, już niestety pod okupacją niemiecką. Zdjęcia te pozwoliły nam zobaczyć miasto i jego mieszkańców w zupełnie nowym świetle – pełnym trudnych, ale ważnych emocji i historii.

            Nie zabrakło także czasu na integrację – wzmocniliśmy nasze więzi podczas pysznej, gorącej czekolady w lokalnej cukierni. To był moment, w którym mogliśmy wspólnie podzielić się wrażeniami, wymienić myśli i po prostu cieszyć się byciem razem.

            Cieszymy się, że nasz przewodnik, pan Władysław Kolatorski, niezwykły człowiek z wielką pasją i ogromną wiedzą, podzielił się z nami swoją wiedzą. Dzięki niemu mogliśmy spojrzeć na miasto, ludzi i historię jego oczami, a także odkryć, jak wiele tajemnic kryje Radzymin na każdym kroku.

            Wiemy już, że to nie była jednorazowa wycieczka. Na wiosnę planujemy kolejny spacer po Radzyminie! 

            Spacer ten przypomniał nam, że wielkie historie są bliżej, niż się wydaje. Wystarczy tylko otworzyć oczy – i serce.

            Jeszcze raz bardzo dziękujemy naszemu niezwykłemu przewodnikowi Władysławowi Kolatorskiemu i pani Katarzynie Rabajczyk nie tylko za wsparcie i czujne oko na naszą grupę ale także za piękny uśmiech i dobrą energię! 

            Opracowanie: Aneta Kłodaś

        • 80. rocznica wyzwolenia niemieckiego obozu koncentracyjnego Auschwitz  #WeRemember Pamiętamy!
          • 80. rocznica wyzwolenia niemieckiego obozu koncentracyjnego Auschwitz #WeRemember Pamiętamy!

          • W  poniedziałek 27 stycznia br. minie XVIII Międzynarodowy Dzień Pamięci o Ofiarach Holokaustu. Dzień ten został ustanowiony w 2005 roku przez Zgromadzenie Ogólne Organizacji Narodów Zjednoczonych, by uczcić pamięć 6 milionów Żydów zamordowanych przez Niemców podczas II wojny światowej. Niemcy założyli obóz koncentracyjny Auschwitz w 1940 r., aby więzić w nim Polaków. Auschwitz II-Birkenau powstał dwa lata później. Stał się miejscem zagłady Żydów. W kompleksie obozowym funkcjonowała  sieć podobozów. W Auschwitz Niemcy zgładzili co najmniej 1,1 mln ludzi, głównie Żydów, a także Polaków, Romów, jeńców sowieckich i osób innej narodowości. Szczegółowy raport o tym, czym jest Holokaust do prezydenta Stanów Zjednoczonych Franklina Roosevelta przekazał Jan Kurski. Rotmistrz Witold Pilecki, jeden z największych bohaterów XX wieku ,sam na ochotnika poszedł do obozu koncentracyjnego KL  Auschwitz jako więzień.  W swoim raporcie szczegółowo opisał  jakie piekło Niemcy zgotowali uwięzionym  tam ludziom. Wspominając w  80 rocznicę dzień wyzwolenia przez oddziały Armii Czerwonej niemieckiego obozu koncentracyjnego Auschwitz pamiętajmy o  tych , którzy zginęli w imię głoszonej przez Niemców nienawiści rasowej.  Niech pamięć i prawda o Holokauście trwa  wiecznie. Poniesiemy w przyszłość i przekażemy następnym pokoleniom  tę prawdę. 

            Nigdy więcej Auschwitz! Nigdy więcej ludobójstwa, nienawiści i rasizmu! 

            Koło Historyczne „Wiarus”

        • Mistrzostwach Gminy Radzymin w piłce siatkowej chłopców
          • Mistrzostwach Gminy Radzymin w piłce siatkowej chłopców

          • W dniu 24.01.2025 reprezentacja naszej szkoły w składzie: Filip Lesik, Eryk Jakubiak, Antek Goska, Adrian Cubrzyński, Hlip Perepecha, Michał Roman, Arsen Vasylevycz, Filip Kozakiewicz, Bartek Michalski, Szymon Mystkowski, Ovie Blessing Filip Roguski, zajęła drugie miejsce w Mistrzostwach Gminy Radzymin w piłce siatkowej chłopców kategoria młodzież. 

            Opiekun: Mariusz Sikorski

        • Mistrzostwa Gminy Radzymin w Piłce Siatkowej dziewcząt
          • Mistrzostwa Gminy Radzymin w Piłce Siatkowej dziewcząt

          • W dniu 23.01.2025 na Hali Sportowej  Szkoły Podstawowej nr 1 w Radzyminie odbyły się Mistrzostwa Gminy Radzymin w Piłce Siatkowej dziewcząt w kategorii młodzież.

            Do udziału zgłosiło się 5 drużyn reprezentujących szkoły: SP2 Radzymin, SP1 Słupno, SP2 Słupno i SP Stare Załubice.

            Nasza drużyna wystąpiła w składzie: Kostrzewa Agata, Gzowska Oliwia, Kozicka Julia, Gawrońska Oliwia, Brzezińska Lena, Kamińska Oliwia, Pietrucha Lena, Uścińska Wiktoria, Pstrzoch Zuzanna.

            Po zaciętej rywalizacji  i wysokim poziomie spotkań  w finale nasza szkoła zajęła  II miejsce w Mistrzostwach Gminy.

            Opiekun: Justyna Jończyk

        • „Dzień Babci i Dziadka” w wykonaniu naszej szkolnej Trupy Teatralnej
          • „Dzień Babci i Dziadka” w wykonaniu naszej szkolnej Trupy Teatralnej

          • Cały tydzień w naszej szkole upłynął pod znakiem obchodów Dnia Babci i Dziadka – wyjątkowego święta pełnego ciepła i wdzięczności. Jednym z najważniejszych wydarzeń był występ Trupy Teatralnej, którą tworzą niezwykle utalentowane dziewczynki z klasy 4A: Martyna Frątczak, Nikola Mędrzycka, Zofia Pańczuk i Lena Rudnik.

            Tym razem młode artystki zaprezentowały autorski projekt pod tytułem „Dzień Babci i Dziadka”, który z humorem i serdecznością ukazywał to wyjątkowe święto. Spektakl, pełen żartów słownych i sytuacyjnych, był nie tylko świetną zabawą, ale także doskonałą okazją do refleksji nad tym, jak ważni są w naszym życiu dziadkowie. Reżyserki doskonale połączyły humor z głębszym przesłaniem, pokazując ten dzień w nieco „krzywym zwierciadle”, ale z ogromnym sercem.

            Występ obejrzeli koledzy i koleżanki z klas czwartych, którzy nagrodzili młode aktorki gromkimi brawami. Gratulujemy Trupie Teatralnej niesamowitej kreatywności, energii i odwagi! Wasze przedstawienie dodało wyjątkowej atmosfery temu świętu i pokazało, jak wielki talent drzemie w Waszym zespole.

            Jeszcze raz życzymy wszystkim babciom i dziadkom, by każdy ich dzień wypełniony był miłością! Czekamy z niecierpliwością na kolejne pomysły naszej niezwykłej trupy teatralnej!

            Opracowanie: Aneta Kłodaś

        • Przygotowania do Dnia Babci i Dziadka w klasie 3c
          • Przygotowania do Dnia Babci i Dziadka w klasie 3c

          • Dzień babci i dziadka to wyjątkowe święto. Jest to okazja do tego, żeby podziękować naszym dziadkom za to, że są i że zawsze możemy na nich liczyć. Dzień ten jest też okazją do spędzenia czasu razem i wspólnej zabawy. Warto również w tym dniu obdarować dziadków drobnym upominkiem wykonanym podczas warsztatów w szkole. Uczniowie klasy 3c dzięki wsparciu i pomocy swoich rodziców podczas warsztatów decoupage przygotowali piękne chusteczniki dla swoich kochanych dziadków. Dzieci wykazały się kreatywnością i pomysłowością. Myślę, że wyjątkowa niespodzianka przygotowana przez uczniów klasy 3c sprawiła dziś Babciom i Dziadkom ogromną radość, ponieważ dzieci włożyli w to ogrom serca, moc zaangażowania i wytrwałej pracy.

            Opracowanie: Magdalena Jabłecka

        • „Mały Mistrz - Zdrowie i sprawność młodych pokoleń!”
          • „Mały Mistrz - Zdrowie i sprawność młodych pokoleń!”

          • „Mały Mistrz - Zdrowie i sprawność młodych pokoleń!” – to ogólnopolski program wspierania aktywności  uczniów klas I- III, którego założeniem jest poprawić zdrowie oraz sprawność fizyczną dzieci.  Realizatorami programu są: Szkolny Związek Sportowy i szkoły podstawowe z całej Polski, które wyraziły chęć uczestnictwa w nim. 
            W tym roku szkolnym  w  projekcie wzięli udział uczniowie klas : 1c, 2d, 2g, 3d.  Pod opieką swych nauczycielek edukacji wczesnoszkolnej, (które wzięły udział w specjalnie przygotowanym szkoleniu ) oraz nauczycielki wychowania fizycznego z naszej szkoły, pani Justyny Jończyk, dzieci zdobywały nowe umiejętności ruchowe oraz podnosiły swą sprawność fizyczną.

            W trakcie realizacji programu zorganizowane zostało zebranie z rodzicami, które poprowadziła p. Katarzyna Kwiatkowska oraz p. Justyna Jończyk.
            Podczas spotkania prowadzące przedstawiły informacje na temat  realizowanego programu.

            Zajęcia w których brali udział uczniowie, realizowane były na podstawie specjalnie opracowanych scenariuszy,  zawierających bogaty wachlarz interesujących zabaw oraz ćwiczeń ruchowych. Dodatkowo atrakcyjność  zajęć dla uczniów wzrosła, dzięki  zastosowaniu sprzętu sportowego, otrzymanego od  Organizatorów Programu „Mały Mistrz”.

                 W ramach realizacji projektu, uczniowie mieli również okazję spotkać się z Mistrzem  Sportu. Wielkim zaskoczeniem dla dzieci jak i  dla wychowawców klas,  była wiadomość, że w naszej szkole pracuje nauczyciel, który zdobył medal mistrza Polski w strzelaniu z łuku. Okazało się, że tym Mistrzem jest pani Justyna Jończyk, mająca w swoim dorobku jeszcze inne ważne wyróżnienia i medale. Na spotkaniu uczniowie dowiedzieli  się jak ogromnej precyzji  oraz koncentracji wymaga strzelanie z łuku. Pod opieką Mistrzyni,  ochotnicy mieli okazję strzelać z łuku do celu, wyznaczonego na tarczy, niektórzy próbowali  strzałą przebić  nadmuchany balon.

            Realizacja Programu Mały Mistrz zakończyła się w grudniu 2024 roku. Podczas ostatnich zajęć uczniowie otrzymali legitymacje ze zdobytymi przez siebie sprawnościami, dyplomy oraz wielkie brawa za uczestnictwo w zajęciach.

            Dla nauczycieli był to czas na wzajemną wymianę doświadczeń oraz rozwoju personalnych kompetencji zawodowych.

            Realizatorzy programu:
            Justyna Jończyk, Marzena Marchel,
            Aneta Jusińska, Agata Szymborska, Katarzyna Kwiatkowska

        • 162. rocznica wybuchu Powstania Styczniowego
          • 162. rocznica wybuchu Powstania Styczniowego

          • "Będąc przekonanym, że niezależność jest koniecznym warunkiem prawdziwego szczęścia każdego narodu zawsze jej pragnąłem dla swojej ojczyzny."
            /Romuald Traugutt - 1864/


            W środę 22 stycznia 2024 roku minie 162. rocznica wybuchu Powstania Styczniowego. W mrożone styczniowe dni poderwał się do walki "Naród Polski, Litwy i Rusi" zjednoczony " pod sztandarem Orła, Pogoni i Archanioła Ruszyli powstańcy jak głosił Manifest "na straszny bój zagłady, bój ostatni Europejskiej Cywilizacji z dzikim barbarzyństwem Azji".Głównym celem walki było zerwanie pęt rosyjskiej niewoli i odzyskanie utraconej niepodległości. Powstanie Styczniowe było również ostatnim aktem wspólnej walki, ramię przy ramieniu przedstawicieli narodów zamieszkujących tereny I Rzeczypospolitej. Swym zasięgiem objęło tereny Królestwa Polskiego (zabór rosyjski) oraz ziemie dawnego Wielkiego Księstwa Litewskiego utracone po rozbiorach na rzecz Rosji. W dniu wybuchu siły powstańcze liczące zaledwie 6 tysięcy słabo uzbrojonych, głównie w broń strzelecką i kosy, ochotników zaatakowało stacjonujące w miastach rosyjskie garnizony. (Powstanie na Litwie wybuchło 1.02.1863 roku). Mimo przygniatającej przewagi Rosjan powstańcze partie (tak nazywano powstańcze oddziały) przez prawie dwa lata stawiały heroiczny opór. W tym czasie przez powstańcze szeregi przewinęło się ponad 150 tysięcy ochotników. Stoczono około 1300 bitew i potyczek. W polskich szeregach podobnie jak w Powstaniu Listopadowym walczyło wielu ochotników z zagranicy. Najwięcej było Rosjan, Włochów i Węgrów. Sporą grupę stanowili Niemcy, Francuzi i Czesi. Nie zabrakło również Austryjaków, Anglików Serbów i Szwajcarów. Najdłużej, bo aż do wiosny 1865 roku walczył na Podlasiu mały oddział księdza Stanisława Brzóski, który schwytany swe młode życie złożył na ołtarzu Ojczyzny ginąc 23 maja z rąk carskich oprawców na rynku w Sokołowie Podlaskim. Pomimo początkowych sukcesów, podziwu i poparcia międzynarodowej opinii publicznej powstanie upadło. Na polach bitew i potyczek zginęło ponad 30 tysięcy obrońców wolności. W tak licznych miejscach kaźni stracono kolejny tysiąc wiernych ideałom żołnierzy Rzeczpospolitej. Ponad 38 tysięcy skazano na katorgę i zesłano na Syberię, a 10 tysięcy powstańców zmuszonych było do opuszczenia naszego kraju. Pamięć o Tych, co żyli godnie, do końca będąc wierni Ojczyźnie będzie  dla nas honorowym obowiązkiem. Nie byłoby wolnej, suwerennej Polski, gdyby nie było ich ofiary, bo przecież "Naród który nie walczy o swoją wolność, tej wolności nie jest godzien." Pochylając nisko głowy chcemy pamięć o powstańcach styczniowych, którzy jedynie pragnęli Polski wolnej, wielkiej, sprawiedliwej i mądrze rządzonej. Chcemy  przywoływać do powszechnej świadomości naszych uczniów postacie, wydarzenia i epizody Powstania Styczniowego, które miały miejsce również na naszej radzymińskiej ziemi i w dawnym powiecie stanisławowskim. Jednocześnie zwracamy się z gorącym apelem - niech w 2025 roku, roku 162 rocznicy heroicznego, zrywu naszych przodków nie zabraknie na ich mogiłach zniczy - ogni naszej pamięci, a w sercach naszych niech na stałe zagoszczą  ideały., którymi żyli i za, które umierali…


            Cześć ich pamięci.
            Koło Historyczne "Wiarus"


             

        • Dzień Kubusia Puchatka
          • Dzień Kubusia Puchatka

          • Czy jest ktoś, kto nie zna i nie kocha tego uroczego misia o bardzo małym rozumku, ale wielkim sercu? 

            18 stycznia, w dniu urodzin Alana Alexandra Milne’a, obchodzimy Dzień Kubusia Puchatka – najcieplejszego i najbardziej miodowego święta w roku! Uczniowie klas 4F i 4G na języku polskim postanowili uczcić ten dzień w sposób absolutnie wyjątkowy i kreatywny.

            Zadanie? Stworzyć filmiki inspirowane mieszkańcami Stumilowego Lasu. Efekt? Lawina kreatywności, świetnego humoru i oryginalnych pomysłów, które zaskoczyły wszystkich!

            Uczniowie wcielili się w rolę scenarzystów, reżyserów, choreografów, aktorów, a nawet reporterów. Powstały quizy, czytane przed kamerą opowiadania, wywiady z bohaterami w stylu „Pytanie na śniadanie”, a także zupełnie nowe przygody Kubusia, Prosiaczka i reszty ekipy. Wyobraźnia młodych twórców sięgnęła zenitu – nie brakowało zabawnych dialogów, nietuzinkowych scen i świetnej zabawy na planie.

            Co więcej, cała akcja była doskonałą lekcją pracy w grupie, radzenia sobie z tremą i umiejętnością przyjmowania opinii innych. A co powiedzieli uczniowie, gdy zapytano ich, czy chcieliby realizować podobne projekty w przyszłości? Z entuzjazmem odpowiedzieli: „Oczywiście, że tak!”

            Gotowe produkcje zostały zaprezentowane kolegom z klas 4A i 4E, którzy mieli okazję zobaczyć, jak twórczo można świętować Dzień Kubusia Puchatka na języku polskim. To był dzień pełen śmiechu, kreatywności i inspiracji, który z pewnością na długo zostanie w pamięci wszystkich uczestników – zarówno tych przed kamerą, jak i widzów.

            Stumilowy Las jeszcze nigdy nie był tak blisko naszej szkoły!

            Opracowanie: Aneta Kłodaś

        • I miejsce w Gminnym Turnieju Piłki Siatkowej Szkół Podstawowych
          • I miejsce w Gminnym Turnieju Piłki Siatkowej Szkół Podstawowych

          • Dnia 16.01.2025r. reprezentacja dziewcząt naszej szkoły kat.dzieci brała udział w Gminnym Turnieju Piłki Siatkowej Szkół Podstawowych, który odbył się w hali sportowej SP1 Radzymin. Do udziału w zawodach zgłosiło się 5 drużyn reprezentujących szkoły: SP1 Radzymin, SP2 Radzymin, SP Załubice Stare, SP1 Słupno, SP2 Słupno. Nasza reprezentacja po zaciętej grze wywalczyła 1 miejsce.

            Opiekunem dziewcząt była - Jadwiga Małyszko -Kisielewska

        • Warsztaty w klasie 4c
          • Warsztaty w klasie 4c

          • Dnia 15 stycznia podczas zajęć z wychowawcą w klasie 4c odbyły się warsztaty z udziałem pedagoga szkolnego p. Jolanty Oleksiak na temat balansu między czasem spędzanym online i offline. Zajęcia rozpoczęły się od wymienienia i zapisania na tablicy różnych rzeczy, które można robić w internecie. Były to między innymi: możliwość robienia zakupów, odrabianie lekcji, oglądanie filmów, rozmowy z rówieśnikami, słuchanie muzyki, sprawdzanie pogody, publikowanie zdjęć. Omówiono plusy korzystania z internetu takie jak: relaks, przyjemności, lepsze oceny, dbałość o zdrowie, sposób na nudę, brak konieczności wychodzenia z domu, kontakty z kolegami oraz możliwość zarabiania pieniędzy. Wśród minusów korzystania z internetu uczniowie wymienili:
            depresję, uzależenienia, braki w uczeniu się, agresję, gorszy wzrok, ból głowy, hejt, brak samodzielności, samotność, oszustwa, treści nieodpowiednie dla dzieci oraz naciąganie.
            Następnie w grupach uczniowie porozumiewali się wyłącznie za pomocą pisania tak, jak przez internet oraz tradycyjnie słownie. Zadanie to miało uświadomić różnice w komunikacji twarzą w twarz a przez internet.
            Na koniec na karteczkach zostały zapisane propozycje spędzania wolnego czasu z wyłączeniem internetu. Uczniowie kl. 4C wymienili wiele swoich pasji takich jak np.: zajęcia hip-hopu, spacery, uprawianie sportów, jeżdżenie na rowerze, koszykówkę, robienie lizaków, spotkania z przyjacółmi. Wszystkie zajęcia bardzo się nam podobały.

            Dziękujemy p. pedagog Jolancie Oleksiak za tak ciekawe i wartościowe warsztaty.
            Uczniowie kl. IV c wraz z wychowawcą

        • Legiony Polskie we Włoszech
          • Legiony Polskie we Włoszech

          • "Jeszcze Polska nie umarła, kiedy my żyjemy.

            Co nam obca moc wydarła, szablą odbierzemy.

            Marsz, marsz Dąbrowski, z ziemi włoskiej do Polski,

            za twoim przewodem złączym się z narodem…"

            W czwartek 9 stycznia 2025 roku minie  228 rocznica podpisania  przez generała Jana Henryka Dąbrowskiego umowy z Republika Lombardii o powołaniu pierwszej po III rozbiorze polskiej formacji wojskowej – Legionów Polskich we Włoszech. Nieocenioną rolę w tworzeniu Legionów Polskich odegrał Napoleon Bonaparte , który rozbudził nadzieje na pokonanie  naszych zaborców. Generał Jan Henryk Dąbrowski, podobnie jak pozostali założyciele Legionów ( Karol Kniaziewicz, Antoni Kosiński i Józef Wybicki), dopatrywał się w tym szansy na odzyskanie przez Polskę niepodległości. Legiony Polskie we Włoszech, czy dokładnie „Legiony Polskie Posiłkujące Lombardię” otrzymały,  dzięki staraniom Jana Henryka Dąbrowskiego, mundury i sztandary zbliżone do polskich, polską kadrę oficerską a język komend i stopnie wojskowe również były polskie. Na szlifach widniał włoski napis „Ludzie wolni są braćmi”. Kokardy przypięte do mundurów były trójkolorowe w nawiązaniu do rewolucji francuskiej, symbolizując sojusz i protekcję Francji. W  legionach  generał Jan Henryk Dąbrowski  wprowadził  nowoczesny system dowodzenia na wzór francuski, zniósł  kary cielesne, dał  możliwość awansu również żołnierzom niemającym pochodzenia szlacheckiego , nakazał naukę czytania, pisania. Celem Legionów była walka o niepodległość Polski przy boku wojsk włoskich i francuskich, dowodzonych przez Napoleona Bonaparte. W lipcu 1797 roku Józef Wybicki  do ludowej melodii napisał słowa pieśni Legionów – Mazurka Dąbrowskiego. W Legionach służyło około tysiąca oficerów oraz 25 tysięcy podoficerów i szeregowych. Wielu z nich walczyło potem o sprawę polską. Tworzyli świetnie przeszkoloną kadrę dowódczą w armii Księstwa Warszawskiego i Królestwa Polskiego oraz uczestniczyli w powstaniu listopadowym. Choć legioniści nie mieli okazji do przysłużenia się Polsce, to ich historia  przyczyniła się walnie do rozbudzenia polskiej świadomości narodowej, a ich pieśń stała się polskim hymnem.

            Cześć i Chwała Bohaterom

            Koło Historyczne ,, Wiarus”

        • Znamy laureatów XXI edycji Szkolnego Konkursu Historycznego – "Drogi do Niepodległej”
          • Znamy laureatów XXI edycji Szkolnego Konkursu Historycznego – "Drogi do Niepodległej”

          • „Naród, który nie sza­nuje swej przeszłości

            nie zasługu­je na sza­cunek te­raźniej­szości

            i nie ma pra­wa do przyszłości.”

            /Józef Piłsudski/

            We wtorek 7 stycznia  br. poznaliśmy laureatów XXI edycji Szkolnego Konkursu Historycznego – "Drogi do Niepodległej”. Głównym celem konkursu zorganizowanego przez  Koło Historyczne „Wiarus było:- kształtowanie świadomości, postaw patriotycznych i obywatelskich młodego pokolenia poprzez upowszechnianie wiedzy o dziejach państwa i historii „małej ojczyzny”, zainspirowanie młodzieży do odkrywania historii, tradycji i kultury regionu, popularyzowanie wśród uczniów tematyki związanej z niepodległością, budzenie zainteresowań i rozwijanie indywidualnych uzdolnień uczniów, kształtowanie umiejętności kreatywnego i krytycznego myślenia o dziejach minionych, rozwijanie umiejętności poszukiwania i korzystania z informacji , uczenie rywalizacji w przyjaznej atmosferze.  W konkursie, który odbył się w dwóch kategoriach wiekowych uczestniczyło 89  uczniów klas VI -  VIII  Uczestnicy konkursu mieli do rozwiązania w ciągu 45 minut test składający się z 45 szczegółowych pytań dotyczących dziejów Polski w latach 1764 – 1923 oraz historii odzyskania niepodległości na radzymińskiej ziemi. Młodzi pasjonaci historii , co warte podkreślenia wykazali się doskonałą znajomością wydarzeń historycznych co po sprawdzaniu prac przyznali członkowie Komisji Konkursowej.

             Laureatami konkursu, którzy zdobyli zaszczytny tytuł ,,SAPERE AUDE !” zostali:

            w kategorii klas VI – VII 

             Michał Wrona uczeń klasy VII e

            w kategorii klas VIII

            Marina Kaznowska– uczennica klasy  VIII d

            Gratulujemy.

            Dyplomy  i nagrody   laureatom zostaną wręczone  podczas najbliższej uroczystości szkolnej Jeszcze raz serdecznie gratulujemy zwycięzcom i gorąco dziękujemy wszystkim uczestnikom Konkursu. Jesteśmy z Was dumni...

            Koło Historyczne „Wiarus”

        • Wycieczka kl. 6f i 7c na sztukę "Opowieść wigilijna"
          • Wycieczka kl. 6f i 7c na sztukę "Opowieść wigilijna"

          • 7 stycznia 2025 r. był dniem wyjątkowym dla uczniów klas 6f oraz 7c, ponieważ  wraz z nauczycielami spędzili przyjemnie czas na spacerze po warszawskiej Starówce - szlakiem szopek bożonarodzeniowych, a następnie udali się do Teatru Polskiego na sztukę pt. "Opowieść wigilijna" w reżyserii Wojciecha Czerwińskiego. Uczniowie mieli okazję obejrzeć bardzo nowatorską i metaforyczną wersję dzieła Karola Dickensa. Wuj, Ebenezer prowadzony przez Ducha Minionych Świąt wraca do czasów swojego dzieciństwa - pełnego przemocy i samotności, przeżytego bez matki, dziś nosi w sobie nieprzepracowane zło. Czy uda mu się przezwyciężyć tę traumę? Widz musi do tego dojść sam, gdyż w sztuce nie pojawia się Duch Przyszłych Świąt. Jest tylko przykra przeszłość i czas teraźniejszy. Scrooge ukazany jest w sztuce jako postać samotna i nieszczęśliwa. Czy widz ma w sobie tyle czułości, by tak spojrzeć na tę  postać? Na uwagę w tej niekonwencjonalnej interpretacji dzieła Dickensa zasługuje gra świateł, przejmująca muzyka, taniec aktorów, a także pomysłowa scenografia.
            Opracowanie: Iwona Jaworska

        • Orszak Trzech Króli 2025
          • Orszak Trzech Króli 2025

          • Św. Jan Paweł II wspominał fakt, że mędrcy upadli na twarz tłumacząc słowo Epifania jako Objawienie nie tylko zewnętrzne, czyli ukazanie się gwiazdy, ale również jako Objawienie wewnętrzne, które odbyło się w sercach Mędrców. Epifania każe nam myśleć o drodze wewnętrznej, u początku której znajduje się spotkanie umysłu i serca ludzkiego ze światłem samego Boga. Mędrcy odpowiedzieli wiarą na tę wewnętrzną moc Epifanii. Ona pozwala im rozpoznawać Mesjasza w Dziecięciu leżącym na sianie. Ona każe im upaść przed Nim na twarz – ofiarować dary: złoto, kadziło i mirrę. Trzej Mędrcy są jednocześnie zapowiedzią, że ta wewnętrzna moc Epifanii rozprzestrzeni się szeroko pośród narodów ziemi. (Jan Paweł II, 6.01.1984)

            6 stycznia 2025 roku w Święto Objawienia Pańskiego  Roku Jubileuszowego - Orszaki Trzech Króli przeszły ulicami 905 miejscowości w Polsce.  Radzymin także zaznaczył swój udział w tym ogólnopolskim wydarzeniu.

            Z Parafii Przemienienia Pańskiego w Radzyminie, po mszy świętej o godzinie 11.30 wyruszyli Trzej Mędrcy ze Wschodu wraz z wiernymi,  którzy poświęcili swój czas, aby tworzyć to wspaniałe dzieło ewangelizacyjne. Orszak wędrował przy dźwiękach kolęd w poszukiwaniu stajenki, aby tam oddać pokłon Jezusowi, Maryi i Józefowi. Uczniowie Stalowej Jedynki wcielili się w rolę Świętej Rodziny wraz ze wszystkimi uczestnikami zaprezentowali świadectwo wiary.  

            Opracowanie: Katarzyna Kwiatkowska

        • Trupa Teatralna 4a - Kreatywność w Akcji
          • Trupa Teatralna 4a - Kreatywność w Akcji

          • W klasie 4a zrodziła się wyjątkowa inicjatywa, która pokazuje, jak pasja, talent i kreatywność mogą zmieniać szkolną rzeczywistość. Cztery uczennice tej klasy założyły Trupę Teatralną, w której same piszą scenariusze, reżyserują i wystawiają mini-sztuki.

            Inspiracją do powstania grupy był projekt realizowany w ramach lekcji języka polskiego - inscenizacja utworu "Przyjaciel" Adama Mickiewicza. Dzięki swojej pomysłowości uczennice nadały nowy wymiar zarówno tekstowi, jak i jego przedstawieniu. Projekt stał się trampoliną do odkrycia ich talentów, a może po prostu okazją, by pokazać je światu. Na pierwszy ogień poszły lektury szkolne i ich bohaterowie. Twórczynie Trupy Teatralnej, pełniąc role scenarzystek, aktorek i reżyserek, połączyły kilka utworów literackich, tworząc zupełnie nową historię. W tej kreatywnej opowieści połączyły fakty i postacie literackie w sposób oryginalny i nieoczywisty, prezentując nowatorskie dzieło uczniom wszystkich klas czwartych. Ich występ spotkał się z dużym uznaniem i entuzjazmem, co zachęciło je do dalszych działań.

            Obecnie Trupa Teatralna 4A intensywnie pracuje nad kolejnym przedstawieniem. Trzymamy za nie kciuki i z niecierpliwością czekamy na efekty ich pracy! Jednocześnie zachęcamy wszystkich uczniów do tworzenia własnych projektów, bo to właśnie takie inicjatywy budują naszą szkolną społeczność.Pamiętajmy, że szkoła to miejsce, gdzie wspólnie uczymy się, rozwijamy i bawimy. Akademia Pana Kleksa nie musi być jedynie bajką - możemy ją przenieść do naszej codzienności, tworząc przestrzeń pełną szacunku, kreatywności i wspólnej zabawy połączonej z nauką.

            Razem możemy sprawić, że szkoła stanie się miejscem, w którym każdy talent znajdzie swoje miejsce!

            Opiekun: Aneta Kłodaś

    • Kontakty

      • Szkoła Podstawowa nr 1 im. ppłka pil. Mariana Pisarka
      • dor.poz@gmail.com - Dorota Poznańska
      • Sekretariat (nowy budynek szkoły) czynny w godz. 07.30-16.00
        tel. (+48) 22 786-72-79
      • ul. 11 Listopada 2
        05-250 RADZYMIN
        Poland
  • Galeria zdjęć

      brak danych