Aktualności
Życzenia wakacyjne
68. rocznica robotniczych strajków w Poznaniu
„Za Prawo, Wolność i Chleb..."
W piątek 28 czerwca 2024 roku minie 68. rocznica robotniczych strajków zwanych w naszej historii „Poznańskim czerwcem”. Dokładnie 68 lat temu 28 czerwca o godzinie 6.00 rano robotnicy Zakładów Cegielskiego, wówczas Zakładów im. Józefa Stalina podjęli strajk generalny i zorganizowali demonstrację uliczną, krwawo stłumioną przez władze komunistyczne. W starciach z milicją i wojskiem na ulicach miasta zginęło, co najmniej 58 osób a kilkaset zostało rannych. Ranek 28 czerwca 1956 roku był początkiem buntu robotników Zakładów Cegielskiego i wielu innych fabryk przeciwko władzy ludowej. Był odpowiedzią na złą politykę społeczną, ignorowanie robotników i butę władzy, paradoksalnie nazywającej się władzą ludową. Ten ranek był „protestem przeciwko nieludzkiemu systemowi zniewalania serc i umysłów człowieczych”. Ten ranek to moment, w którym cierpliwości i posłuszeństwo Poznaniaków zostało wyczerpane, a tysiące strajkujących postanowiło wykrzyczeć swoją krzywdę, na co odpowiedzią władzy ludowej była pogarda, czołgi na ulicach Poznania i serie z karabinów maszynowych. Protesty robotników w stolicy Wielkopolski były jednymi z pierwszych w historii powojennej Polski i stanowiły impuls do dalszych działań przeciw władzy komunistycznej w latach następnych. Wydarzenia w Poznaniu mają, więc ogromne znaczenie dla późniejszych losów całego kraju, będąc wielkim moralnym zwycięstwem ciemiężonego narodu. W sześćdziesiątą ósmą rocznicę tamtych wydarzeń winniśmy „oddać hołd robotnikom, którzy złożyli swoje życie w obronie prawdy, sprawiedliwości i niepodległości Ojczyzny.”
Chwała Bohaterom.
Niech pamięć o Ich czynach nigdy nie zaginie.
Koło Historyczne „Wiarus”
Zakończenie roku szkolnego 2024/2025
Aktywna szkoła - raz, dwa, trzy.
Wycieczka do Team Exit w Warszawie
W środę 25 czerwca br. uczniowie klasy VI g ze Szkoły Podstawowej nr 1 im. ppłka pil. Mariana Pisarka w Radzyminie wybrali się do Team Exit w Warszawie. Po ciężkiej, ale owocnej pracy zapragnęli uciec od monotonii szkolnego życia. Tu czekały na nich 4 pokoje pełne emocjonujących łamigłówek stworzonych dla osób poszukujących zagadek, ciekawych opowieści oraz aktywności z elementami działającymi na zmysły. Mieliśmy zaledwie 60 minut, aby poznać tajemnicę, odnaleźć sprytnie zakodowane wskazówki bądź przedrzeć się przez mrok, który mrozi krew w żyłach. Podzieleni na drużyny udaliśmy się w świat pełen tajemnic, pułapek i zagrożeń. Pierwsza drużyna udała się na ekspedycje na Marsa, aby zapobiec rozwojowi nieznanej formy życia, która planuje zniszczyć wszystko, co staje na jej drodze. Tylko my mogliśmy uratować Ziemię przed tą zagładą. Zadanie wydaje się proste. Wystarczy uruchomić kapsułę ratunkową i opuścić nieprzyjazną planetę . Czy wobec braku kapitana zdołamy uruchomić statek kosmiczny i bezpiecznie powrócić na Ziemię? Druga drużyna została poszukiwaczami przygód wcielając się w rolę Indiany Jones'a i jego przyjaciół. W tajemniczy sposób wehikułem czasy przenieśli się w odległy świat do Aleksandryjskiej kopalni w której ukryty był mityczny artefakt. Rozwiązując zagadki, omijając pułapki, myląc ścigających ich Nazistów starali się odszukać Świętego Grala. Trzecia zaś dostała informację, że słynny złoczyńca z Dzikiego Zachodu Black Chuck ukrył złoto z poprzedniego skoku w saloonie na rogu Sun Street i West Road. Mając zaledwie 60 minut na odszukania łupu zanim Black Chuck wróci do skrytki po swoją własność… I lepiej, żeby nie zastał Was w środku… Czwarta drużyna znalazła się w starym domu Profesora. Okazało się , że pokój, który od zawsze był zamknięty, teraz jest otwarty . Ostrożnie , ukradkiem weszli do środka, gdzie zobaczyli uchylone drzwi w starej szafie. Nagle znaleźli się w Narni, bajkowym świecie, gdzie Biała Czarownica powróciła i sieje zamęt i zniszczenie. Ich zadaniem było odszukanie wszystkich artefaktów, aby wspomóc Aslana w walce ze złem. Wszystkim grupom udało się rozwiązać zagadki i szczęśliwie powrócić. Po kilku minutach zamieniliśmy się pokojami i bawiliśmy się świetnie . To był udany dzień. Serdecznie dziękujemy rodzicom za tak wspaniały prezent z okazji Dnia Dziecka i zbliżającego się końca roku szkolnego. Warto było się uczyć i starać uzyskać jak najlepsze wyniki w nauce.. W przyszłym roku szkolnym wybierzemy się do kolejnych pokoi zagadek, bo rozwiazywanie łamigłówek uczy współpracy w grupie. A to jest bardzo przydatna umiejętność.
Uczniowie klasy VI g z wychowawcą
28
Start Rakiety Falcon 9 z Polakiem na pokładzie 🧑🚀
25 czerwca br., byliśmy świadkami wyjątkowego wydarzenia — startu rakiety Falcon 9, na pokładzie której znalazł się Sławosz Uznański – Wiśniewski, drugi Polak w historii lecący w kosmos.
Uczniowie klasy 4e oraz wielu innych klas z ogromnym zaciekawieniem śledzili transmisję na żywo z tego historycznego momentu. Pojawiło się dużo emocji i pytań, na które wspólnie szukaliśmy odpowiedzi przeszukując zasoby Internetu.
Trzymamy kciuki za powodzenie misji i jesteśmy szczęśliwi, że mogliśmy uczestniczyć w tym ważnym wydarzeniu!
Opracowanie: Katarzyna Rabajczyk
49. rocznica wybuchu strajków robotniczych w Polsce
"Trzeba załodze tych czterdziestu paru zakładów, które strajkowały, powiedzieć, jak my ich nienawidzimy, jacy to są łajdacy, jak oni swoim postępowaniem szkodzą krajowi. Uważam, że im więcej będzie słów bluźnierstwa pod ich adresem (…) – tym lepiej dla sprawy. (…) To musi być atmosfera pokazywania na nich jak czarne owce, jak na ludzi, którzy powinni się wstydzić, że w ogóle są Polakami, że w ogóle na świecie chodzą..."
/Edward Gierek/
W poniedziałek 25 czerwca 2024 roku minęła 48. rocznica wybuchu strajków robotniczych w Polsce. 25 czerwca 1976 r. w 112 zakładach pracy na terenie 24 województw przeszło 80 tys. osób rozpoczęło strajk i demonstracje uliczne. Bezpośrednią przyczyną protestu była zapowiedziana 24 czerwca w Sejmie PRL przez premiera Piotra Jaroszewicza drastyczna podwyżka cen artykułów żywnościowych (m.in.: mięso i ryby – 69%, nabiał – 64%, ryż – 150%, cukier – 90%). Największe manifestacje odbył się w Radomiu i Ursusie. W trakcie radomskich wydarzeń spalono gmach Komitetu Wojewódzkiego PZPR. Natomiast w Ursusie robotnicy zatamowali ruch pociągów rozkręcając szyny na magistrali kolejowej pod Warszawą. Fala strajków była porównywalna ze strajkami z grudnia 1970 r. i stycznia-lutego 1971 r., a „przerwy w pracy” nie ograniczyły się do jednego regionu kraju i groziły szybkim rozszerzeniem. Władze PRL - u, obawiając się powtórzenia scenariusza z grudnia 1970 r., jeszcze 25 VI 1976 r. zdecydowały o wstrzymaniu podwyżki. Protesty zostały brutalnie stłumione przez oddziały Milicji, ZOMO i SB.. Zatrzymanych przewożono do komend MO i aresztów, gdzie przechodzili przez tzw. ścieżki zdrowia (szpaler milicjantów bijących pałkami). Bito także przypadkowe osoby: jedną z nich był Jan Brożyna, śmiertelnie pobity przez patrol MO, o którego zabójstwo oskarżono świadków tego wydarzenia. Drugą śmiertelną ofiarą represji był ks. Roman Kotlarz, który w czasie mszy św. modlił się w intencji robotników, a którego później nachodzili i bili funkcjonariusze SB.
Cześć i Chwała Bohaterom.
Koło Historyczne "Wiarus"
Stacja - Koronacja
24 czerwca w naszej szkole, w ramach kontynuacji obchodów Dnia Dziecka oraz świętowania 1000-lecia koronacji Bolesława Chrobrego na króla Polski, odbyła się zabawa interdyscyplinarna dla klas 4-7 pod nazwą Stacja - Koronacja.
Każda z klas wybrała pięcioosobową drużynę, która rozwiązywała zadania z różnych dziedzin i jednocześnie rywalizowała z innymi uczestnikami. To interdyscyplinarne połączenie nauki i zabawy przyniosło wiele satysfakcji uczniom. Podczas rywalizacji liczył się przede wszystkim spryt, refleks i najważniejsze - współpraca. Dla każdego oddziału zostały przygotowane inne zadania o różnym stopniu trudności. Uczniowie mierzyli się z wyzwaniami stworzenia żywych obrazów, kodowania obrazków, średniowiecznych zadań matematycznych, odnalezieniu w słownikach różnych języków słów wywodzących się z dawnych czasów, czy poprawiania tekstów, niczym kronikarze.
Pozostali uczniowie w sposób niezwykle kreatywny postanowili wspierać swoich szkolnych przyjaciół. Niektórzy uczniowie przygotowali stroje, banery, plakaty oraz przyśpiewki, aby jak najlepiej wesprzeć swoją drużynę. Na uznanie zasługują klasa 4b i 7b, które z ogromnym zaangażowaniem przez cały czas trwania rywalizacji z zaangażowaniem dopingowali swoje drużyny. Całość zabawy zwieńczyła dyskoteka prowadzona przez uczennice klas szóstych.
Serdecznie dziękujemy Radzi Rodziców za ufundowanie nagród dla zwycięzców oraz przygotowanie poczęstunku.
Mamy nadzieję, że spędziliście cudowny czas podczas tych ostatnich dni roku szkolnego.
Opracowały: Agnieszka Dudek, Klaudia Gostkowska
42
1053. rocznica Bitwy pod Cedynią
We wtorek 24 czerwca 2025 roku minęła 1053. rocznica zwycięskiej bitwy wojsk księcia Mieszka I z wojskami margrabiego Marchii Łużyckiej Hodona. Bitwa o Cedynię odbyła się 24 czerwca 972 roku między wojskami księcia Polskiego Mieszka I a margrabiego Marchii Łużyckiej Hodona, wspomaganego przez możnowładcę Zygfryda von Walbeck. Wyprawa była prywatnym przedsięwzięciem możnowładców niemieckich, niezgodnym z wcześniejszymi traktatami Mieszka I z Ottonem I. Bitwa stanowiła jedyny większy epizod najazdu Hodona na Pomorze Zachodnie opanowane kilka lat wcześniej przez władcę Polan. Bitwa pod Cedynią położyła kres planom margrabiego Marchii Łużyckiej na opanowanie Pomorza Zachodniego.
Cześć i Chwała Bohaterom.
Niech pamięć o Ich czynach trwa na wieki.
Koło Historyczne "Wiarus”
Wirtualna galeria sztuki - Sztukoteka
Drodzy Uczniowie i Rodzice!
Serdecznie zapraszam Was do zwiedzenia wirtualnej galerii sztuki - Sztukoteka, w której prezentujemy wybrane prace plastyczne uczniów naszej szkoły, tworzone z pasją i zaangażowaniem przez cały rok szkolny. W galerii znajdziecie różnorodne dzieła - rysunki, malarstwo, kolaże i prace przestrzenne - odzwierciedlające wyobraźnię naszych młodych twórców, wrażliwość artystyczną i twórcze podejście do świata.
Link do prezentacji >>> PREZENTACJA
Kliknij, obejrzyj, zachwyć się!
Koordynator: Marta Karłowicz
„RATUJEMY I UCZYMY RATOWAĆ” – program edukacyjny
W ramach programu edukacyjnego „RATUJEMY I UCZYMY RATOWAĆ” w naszej społeczności szkolnej odbyły się zajęcia praktyczne z pierwszej pomocy przedmedycznej skierowane do uczniów klas I -III. Zajęcia miały na celu zapoznanie uczniów z podstawowymi zasadami udzielania pomocy w sytuacjach zagrożenia życia i zdrowia. Podczas warsztatów uczniowie dowiedzieli się: jak zadbać o swoje bezpieczeństwo, jak prawidłowo ocenić stan poszkodowanego, wezwać pomoc i przekazać najważniejsze informacje dyspozytorowi, w jaki sposób wykonać resustytację krążeniowo- oddechową.
Zajęcia prowadzone były w formie warsztatowej co pozwoliło uczniom na samodzielne przećwiczenie zdobytych umiejętności na fantomach oraz w scenkach symulacyjnych realne sytuacje.
Te szkolenia są niezwykle ważne – uczą odpowiedzialności i mogą przyczynić się do uratowania ludzkiego życia.
Uczymy ratować - bo każda sekunda ma znaczenie.
Koordynatorki programu: Maria Bal-Stach, Justyna Zborowska
2
Szkolny Turniej Wiedzy Pożarniczej „Młodzież Zapobiega Pożarom”
Zorganizowanie Szkolnego Turnieju Wiedzy Pożarniczej „Młodzież Zapobiega Pożarom” miało na celu popularyzowanie przepisów i kształtowanie umiejętności w zakresie ochrony ludności, ekologii, ratownictwa i ochrony przeciwpożarowej. W szczególności: popularyzowaniu wśród dzieci i młodzieży wiedzy ze znajomości przepisów przeciwpożarowych, zasad postępowania na wypadek pożaru , praktycznych umiejętności posługiwania się podręcznym sprzętem gaśniczym, wiedzy na temat techniki pożarniczej, organizacji ochrony przeciwpożarowej oraz ratownictwa.
Organizatorem Szkolnego Turnieju Wiedzy Pożarniczej jest Liga Ochrony Przyrody działająca w Szkole Podstawowej nr 1 im ppłk. pil. Mariana Pisarka w Radzyminie przy współpracy z Ochotniczą Strażą Pożarną w Radzyminie.
Opiekunem uczniów klas VIII z ramienia szkoły była p. Agata Drzewek, nauczyciel biologii, natomiast koordynatorami turnieju z OSP w Radzyminie – Komendant p. Krzysztof Rostkowski.
Eliminacje szkolne Turnieju Wiedzy Pożarniczej rozpoczęły się 27 maja 2025r. Przy współpracy z Ochotniczą Strażą Pożarną w Radzyminie Turniej został przeprowadzony w dwóch etapach. W pierwszym etapie wszyscy uczestnicy odpowiadali na pytania testowe dotyczące działalności Państwowej Straży Pożarnej, Ochotniczych Straży Pożarnych, ratownictwa medycznego, działań operacyjnych i zapobiegania pożarom.
Zgłosiło się 43 uczniów klas VIII. Test zawierał 39 pytań zamkniętych. Uczestnicy mieli 45 minut na rozwiązanie testu. Uczniowie, którzy osiągnęli najwyższe wyniki z testu, zakwalifikowali się do kolejnego etapu - sprawnościowego jednocześnie finałowego turnieju.
Uczestnicy zakwalifikowani do etapu II Szkolnego Turnieju Wiedzy Pożarniczej:
1. Żebrowski Szymon, 8c
2. Rasiński Bartosz, 8c
3. Pisarek Filip, 8c
4. Mystkowski Szymon, 8b
5. Załęska Hanna, 8a
6. El- Mokdad Kamil, 8e
7. Masłowska Hanna, 8f
8. Nowatkowska Hanna, 8f
9. Płachecki Borys, 8b
W II etapie, który odbył się 13 czerwca 2025r, uczestnicy zmagali się z testem sprawnościowym wymagającym szybkości, zręczności i koncentracji nad wykonywanymi czynnościami.
Miejsca na podium zdobyli:
I miejsce Szymon Żebrowski, klasa 8c (14pkt)
II miejsce Szymon Mystkowski, klasa 8b (13pkt)
III miejsce Hanna Masłowska, klasa 8f (12 pkt)
Dla młodej osoby, która przyucza się do pełnienia funkcji strażaka, każde zapoznanie się ze sprzętem oraz sposobem jego działania można zamienić w formę zabawy. Oczywiście na początku trzeba przedstawić podstawowe informacje o sprzęcie i tutaj jest czas na chwile dyscypliny i słuchania. Aczkolwiek później, praktykę można połączyć z zabawą, np.: kto pierwszy prawidłowo rozwinie linię gaśniczą, prawidłowo zwinie odcinek, pokona tor przeszkód, założy pełny strój strażacki, wykona resuscytację na fantomie. Profesjonalne podejście oraz ogromna wiedza strażaków koordynujących etap sprawnościowy, sprawiła, że uczestnicy turnieju nie mieli trudności w pokonywaniu przeszkód oraz wykonywaniu czynności, z którymi na co dzień nie mają styczności.
Radzymińska Ochotnicza Straż Pożarna prowadzi szeroką działalność na rzecz dzieci i młodzieży, które poprzez zabawę, zawody i spotkania ze strażakami poznaje zasady bezpieczeństwa i współpracy w grupie, odkrywając tajniki strażackiej służby. Wspierają rozwój talentów i zainteresowań. Służą pomocą merytoryczną i organizacyjną. Są otwarci na wspólne działania.
Dziękujemy Komendantowi p. Krzysztofowi Rostkowskiemu za zaangażowanie i cenne doświadczenie.
Opracowała: Agata Drzewek
11
Franciszek Bulik, uczeń klasy 8f został Laureatem IV Ogólnopolskiego Konkursu Czytelniczego pt. ’’Reading brings us unknown friends’’
Konkurs czytelniczy został przygotowany w Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 8 w Gdyni. Jego głównym założeniem było promowanie nauki języka angielskiego, zachęcenie uczniów, do czytania książek w języku obcym, rozwijanie i doskonalenie kompetencji językowych, informatycznych, rozbudzanie ciekawości poznawczej oraz kreatywności. Rywalizacja uczniów rozpoczęła się w pierwszej połowie listopada 2024 r. i trwała do maja 2025 r. Konkurs składał się z trzech etapów: etapu szkolnego, międzyszkolnego (będącego jednocześnie etapem wojewódzkim) i ogólnopolskiego.
W I etapie konkursu Franek zmierzył się z pozycją „The Story of Doctor Dolittle” Hugh’a John’a Lofting’a – wydawnictwo: “Wydawnictwo ze słownikiem”, który odbył się 15 listopada 2024 r. Uczniowi klasy 8f, udało się zakwalifikować do etapu II, który odbył się 17.01.2025 r. o godz. 9.00 w naszej szkole w formie online z wykorzystaniem formularza FORMS.
W tym etapie konkursowym należało przeczytać:
“Peter Pan” - James Matthew Barrie - wydawnictwo: “Wydawnictwo [ze słownikiem]”
“The Little Princess”-Frances Hodgson Burnett - wydawnictwo: “Wydawnictwo [ze
słownikiem]”
Do etapu ogólnopolskiego przeszli ci uczniowie, którzy uzyskali 75% prawidłowych odpowiedzi. Frankowi udało się osiągnąć ten próg procentowy.
Etap ogólnopolski odbył się 25.04.2025 r. o godz. 9:00 w placówkach macierzystych, na takich samych zasadach jak dwa wcześniejsze etapy.
W pytaniach konkursowych znajdowały się zagadnienia zarówno gramatyczne, jak i leksykalne zawarte w wymienionych publikacjach:
“Percy Jackson and the Lightning Thief (Book 1)” - (dostępne na Libristo)
“Isle of the Lost: A Descendants Novel”- Melissa de la Cruz (dostęne na Libristo)
“A Bear Called Paddington” - Michael Bond (dostępne na Libristo).
Tak jak można zaobserwować, był to naprawdę trudny konkurs, wymagający ogromnego zaangażowania, dlatego jesteśmy dumni, iż Franciszkowi Bulikowi udało się zdobyć tytuł laureata!
Gratulujemy serdecznie, życząc powodzenia w szkole ponadpodstawowej.
Koordynator konkursu Iwona Banaszkiewicz
Mistrzowie Roku Języka Polskiego (kategoria klasa IV) wyłonieni!
W tym roku walka o tytuł Mistrza Roku Języka Polskiego była niezwykle zacięta i wyrównana. Pytania konkursowe miały przekrojowy charakter – obejmowały zagadnienia związane z ortografią, znajomością treści lektur, gramatyką oraz terminami literackimi. Uczniowie wykazali się szeroką wiedzą i dużym zaangażowaniem.
Do II etapu zakwalifikowało się aż 34 uczniów, spośród których 12 przeszło do finałowej rozgrywki.
W dniu dzisiejszym, po emocjonujących zmaganiach, udało się wyłonić Zwycięzców, a właściwie Zwyciężczynie:
I miejsce – Lena Świętochowska (klasa 4E)
II miejsce – Aleksandra Kostrzewa (klasa 4A)
III miejsce – Wiktoria Dyniewicz (klasa 4E)
Gratulujemy laureatkom i dziękujemy wszystkim uczestnikom za udział w konkursie! Cieszymy się, że język polski dostarcza Wam tylu emocji i satysfakcji.
Koordynator: Aneta Kłodaś
XXI edycja konkursu fotograficznego „Bocian biały – symbol Mazowsza”
We wtorek 17 czerwca br. poznaliśmy laureatów XXI edycji konkursu fotograficznego „Bocian biały – symbol Mazowsza”. Organizatorem konkursu adresowanego do uczniów klas VI – VIII było Koło Historyczne „Wiarus”. Cele Konkursu to: rozwijanie zdolności fotograficznych, wyobraźni, spostrzegawczości oraz inwencji twórczej uczniów, zwrócenie uwagi uczestników konkursu na miejsce bociana w polskiej kulturze, krajobrazie oraz potrzebę ochrony tego gatunku, rozwijanie pasji poznawania przyrody, jej różnorodności, bogactwa i piękna \, rozbudzanie zainteresowań problematyką ochrony przyrody oraz kształtowanie kreatywności i wrażliwości artystycznej dzieci. W konkursie uczestniczyło 27 uczniów klas VI – VII, którzy zgłosili 115 samodzielnie wykonanych zdjęć konkursowych. Po burzliwych obradach Komisji Konkursowej laureatami zostali: I miejsce – Wiktoria Fluks (6g), II miejsce – Zuzanna Wielgus (6g), III miejsce (ex aequo) – Szymon Żebrowski ( 8c) i Sebastian Cichowski (6 c). Gratulujemy. Dyplomy i nagrody książkowe ufundowane przez Radę Rodziców zostały wręczone podczas uroczystego zakończenia roku szkolnego 2024 .2025.
Bocian biały – historia w pigułce >>>> bociany_pigulka.pdf
Koło Historyczne „Wiarus”
26
Rodzinny Piknik Charytatywny
W dniu 15 czerwca 2025 r. uczniowie naszej szkoły pod opieką Małgorzaty Dzierżanowskiej, wzięli udział w Rodzinnym Pikniku Charytatywnym, który odbył się w Szkole Podstawowej Specjalnej im. Marii Konopnickiej w Radzyminie.
Naszą placówkę godnie reprezentowali: – Wojciech Jabłecki (akordeon), – Oliwia Rybka, Wiktoria Rybka oraz Alicja Kowalska (śpiew i taniec), – Emilia Lis i Gabrysia Kostrzewa (śpiew), – Julia Dzierżanowska (śpiew), – Natalia Nagel (taniec – disco dance), – Aleksandra Gruchot (taniec – disco dance).
Uczniowie wykazali się nie tylko wyjątkową odwagą, występując publicznie, ale także ogromnym zaangażowaniem i radością z możliwości wspólnego działania na rzecz innych. Ich występy były pełne energii, pasji i szczerego entuzjazmu, co spotkało się z bardzo ciepłym przyjęciem przez zgromadzoną publiczność. Dzięki ich aktywnej postawie nasza szkoła miała okazję wnieść cenny wkład w to wyjątkowe wydarzenie charytatywne.Opracowanie: Małgorzata Dzierżanowska
2
Dzień Profilaktyki w szkole
Dnia 13.06.2025 r. odbył się DZIEŃ PROFILAKTYKI w szkole oraz miała miejsce ewaluacja innowacji pedagogicznej trwającej w roku szkolnym 2024/2025 ZDROWIE I BEZPIECZEŃSTWO PONAD WSZYSTKO. Tego dnia towarzyszyły nam hasła NIE PIJĘ - WYBIERAM MARZENIA, NIE UZALEŻNIENIA! oraz OWOWCE MAJĄ SUPERMOCE!
Uczniowie naszej szkoły wzięli udział w quizach, konkursach, licznych grach i zabawach, które miały na celu:- kształtowanie postaw prozdrowotnych i prospołecznych,
- rozwijanie wiedzy o bezpieczeństwie i zdrowym stylu życia,
- naukę współpracy w grupie i odpowiedzialności za wspólne zadania,
- integrację międzyklasową i rozwijanie umiejętności uczniów starszych jako liderów edukacyjnych.
Młodsi uczniowie świetnie poradzili sobie ze wszystkimi przygotowanymi zadaniami, wykazali się dużą wiedzą dotyczącą udzielania pierwszej pomocy, znajomością numerów alarmowych oraz zdrowego odżywiania. Klasy starsze uczestniczyły w rozmowach na temat negatywnych skutków spożywania alkoholu, destrukcyjnego wpływu alkoholu na organizm człowieka, szczególnie będącego w trakcie wzrostu oraz rozwoju i alternatywnych sposobów spędzania czasu wolnego. Nauczyciele wychowania fizycznego przygotowali dla uczniów gry zespołowe, użyli również alkogogli. Podczas zorganizowanego pikniku uczniowie przygotowali plakaty, które zostały wywieszone na terenie szkoły, w miejscu widocznym dla całej społeczności lokalnej.
Głęboko wierzymy, że wszystkie podjęte przez nas działania wpłyną na dokonywanie przez naszych uczniów świadomych wyborów, również podczas zbliżających się wakacji.
Szczególne podziękowania dla uczniów klas starszych, którzy razem z nami promowali zdrowy styl życia. Wielkie brawa dla Was za zaangażowanie, wytrwałość, cierpliwość i empatyczne podejście do młodszych kolegów i koleżanek.Na zakończenie uczniowie otrzymali atrakcyjne nagrody: lunchboxy, bidony, piórniki.
Opracowanie: Katarzyna Brzozowska, Ewelina Olszewska8
Wizyta w Sanktuarium Jana Pawła II na radzymińskiej „Victorii”
W czwartek 12 czerwca br. w przeddzień XXVI rocznicy historycznej wizyty Ojca Świętego w „Mieście Cudu nad Wisłą” uczniowie klasy VI g z wychowawcą udali się do Sanktuarium Jana Pawła II na radzymińskiej „Victorii”. Sanktuarium to wotum dziękczynienia za polskie zwycięstwo w Bitwie Warszawskiej oraz za wielkiego Polaka – Jana Pawła II. Warto w tym miejscu dodać, że świątynia powstała na historycznych polach, w miejscu Cudu nad Wisłą 1920 roku. W progu świątyni czekał na nas proboszcz ks. Krzysztof Ziólkowski, który w zajmujący sposób przybliżył nam historie powstania parafii i budowy kościoła. Co warte podkreślenia we wnętrzu świątyni znajdują się relikwie świętego Jana Pawła II, w tym ampułka z krwią, piuska oraz ornat i klęcznik używane przez papieża podczas wizyty w Radzyminie. Następnie udaliśmy się do dawnej kaplicy pełniącej obecnie funkcję małego muzeum. Znajdują się w nim artefakty związane z walkami z pamiętnego sierpnia 1920 roku oraz darami, które otrzymywała Jan Paweł II od pielgrzymów z całego świata. Wizytę w muzeum rozpoczęliśmy od obejrzenia krótkiego filmu z wizyty Ojca Świętego na radzymińskim cmentarzu Poległych 13 czerwca 1999 roku oraz krótkich życiorysów bohaterów walk z bolszewikami odtworzonymi na projektorze hologramów. „Radzymin – miejsce szczególne dla dziejów Polski” – tak 26 lat temu mówił Jan Paweł II, odwiedzając cmentarz wojskowy w Radzyminie podczas swojej pielgrzymki do Ojczyzny w 1999 roku. 13 czerwca 1999 roku Ojciec Święty modlił się przy mogiłach bohaterskich Obrońców Ojczyzny przed inwazją sowiecką i spotkał się m.in. z żyjącymi wówczas uczestnikami walk z bolszewikami w sierpniu 1920 roku. W tym symbolicznym miejscu Papież oddał hołd bohaterom Bitwy Warszawskiej 1920 roku – „Cudu nad Wisłą” – modląc się za poległych i dziękując za obronę niepodległości naszej. Dziś, z wdzięcznością i refleksją, wspominamy tę wyjątkową chwilę – gest pamięci, który połączył historię z wiarą, a przeszłość z przyszłością. Dziękujemy ks. Krzysztofowi Ziólkowskiem za wspaniałą lekcje historii.
Uczniowie klasy VI g z wychowawcą
29
TERENOWA GRA ORTOGRAFICZNA
W czerwcu uczniowie na zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych uczestniczyli w terenowej grze ortograficznej. Zadaniem dzieci było rozwiązanie czterech ćwiczeń, które znajdowały się na oddalonych od siebie stacjach zadaniowych, m.in. rebusy ortograficzne, krzyżówki ortograficzne, kodowanie itp.Wzbogaceniem zajęć były skrzyneczki z kodem do rozszyfrowania na każdej ze stracji. Uczniowie, za każde poprawnie rozwiązane zadanie otrzymywali szyfr, który umożliwił im przejście do kolejnego zadania.
Korzyści z terenowej gry ortograficznej:
- Uatrakcyjnienie nauki ortografii: Zmiana tradycyjnej formy nauki ortografii w angażującą i ciekawą zabawę.
- Rozwój umiejętności pracy w grupie: Nauka współpracy, komunikacji i dzielenia się zadaniami.
- Doskonalenie spostrzegawczości i koncentracji: Rozwiązywanie zadań w terenie wymagało od uczniów skupienia i uwagi.
- Utrwalanie zasad ortografii w praktyce: Gra terenowa pozwoliła na praktyczne zastosowanie wiedzy ortograficznej.
- Kreatywne podejście do nauki: Wykazanie się kreatywnościąw poszukiwaniu rozwiązań.
- Rozwój sprawności ruchowej: Gry terenowe angażują ruch, co pozytywnie wpłyneło na kondycję fizyczną uczestników.
- Rozwój logicznego myślenia: Rozwiązywanie zagadek, odnajdywanie wskazówek czy planowanie trasy wymagało od uczestników zabawy logicznego i kreatywnego myślenia.
- Nabywanie umiejętności orientacji w terenie: Poruszanie się po wyznaczonym obszarze, odnajdywanie punktów/stacji z zadaniamii umiejętne czytanie wskazówek i szukanie rozwiązań.
- Budowanie pozytywnego nastawienia do nauki: Nauka przez zabawę staje się przyjemniejsza i bardziej atrakcyjna, co może przełożyć się na lepsze wyniki w nauce.Terenowa gra ortograficzna to świetny sposób na połączenie nauki z zabawą, rozwijanie umiejętności ortograficznych i innych ważnych kompetencji szkolnych.Upominki dla uczniów ufundowała Rada Rodziców, za co bardzo serdecznie dziękuję :)
Koordynator: Kinga Gruszka
45
Konkurs plastyczny "Moja przygoda z wędką w zgodzie z naturą"
Uczeń klasy 6e, Sebastian Chołko, zajął II miejsce w konkursie plastycznym pt: "Moja przygoda z wędką w zgodzie z naturą", zorganizowanym w ramach Tygodnia Czystości Wód przez Zarząd Koła Polskiego Związku Wędkarskiego w Radzyminie. Gratulujemy sukcesu i życzymy dalszych artystycznych osiągnięć.
Opiekun: Anna Wilkowska
Archiwum Aktualności