28 października 2025 r. wybrani uczniowie klasy 7 i 8 uczestniczyli w wyjątkowej lekcji online w języku angielskim, poświęconej Londynowi – jednej z najważniejszych metropolii świata. Lekcję poprowadziła Pani Iwona Banaszkiewicz wraz z nauczycielem języka angielskiego z Ukrainy p. Olhą A. Zajęcia miały na celu nie tylko poszerzenie wiedzy kulturowej, ale także rozwijanie kompetencji językowych poprzez pracę z materiałami autentycznymi i interaktywne aktywności.
Podczas lekcji uczniowie poznali najważniejsze zabytki Londynu oraz ciekawostki związane z historią miasta. Omówiono m.in. Tower of London, czyli średniowieczną twierdzę związaną z koronacją brytyjskich monarchów, Buckingham Palace, oficjalną rezydencję rodziny królewskiej, oraz Houses of Parliament z charakterystyczną wieżą, w której mieści się słynny Big Ben. Uczniowie dowiedzieli się także, jaką rolę pełni Tower Bridge, dlaczego British Museum jest jednym z najważniejszych muzeów świata oraz co czyni London Eye jedną z najpopularniejszych atrakcji turystycznych.
Lekcja została wzbogacona materiałami multimedialnymi – krótkimi filmami, prezentacjami oraz zdjęciami, które umożliwiły uczniom „wirtualną podróż” po brytyjskiej stolicy. Uczniowie ćwiczyli poprawną wymowę i poszerzyli słownictwo związane z tematyką miejską i historyczną.
Na zakończenie zajęć uczniowie zapoznali się z układem metra w Londynie, poznali wszystkie linie i starali się wyznaczać drogę z jednego punktu do drugiego. Okazało się, że podróżowanie po Londynie metrem może być naprawdę trudne! Uczniowie poznali także inne środki transportu, od taxówki po legendarny autobus ,,double-decker” - czerwony londyński autobus, będący jednym z symboli miasta. Autobusy tego typu mają: dwa poziomy (parter i piętro), większą pojemność niż zwykłe autobusy, często otwartą górną część w wersjach turystycznych. Uczniowie wyrazili chęć przejazdu takim autobusem podczas wizyty w Londynie.
Poza tym młodzież podkreślała, że lekcja była inspirująca i zachęciła ich do dalszego poznawania kultury krajów anglojęzycznych. Niektórzy z entuzjazmem stwierdzili, że chętnie odwiedziliby Londyn w przyszłości, aby zobaczyć omawiane zabytki na własne oczy.
14 listopada 2025 r. odbyły się ponowne zajęcia online w języku angielskim poprowadzone przez wolontariuszkę z Kalifornii na temat ,,Życie w mieście czy na wsi? Co Ci bardziej odpowiada”. Ta dyskusyjna lekcja poświęcona była porównaniu życia w mieście i na wsi. Temat wywołał wiele emocji i ciekawych refleksji, ponieważ dotyczył codziennych doświadczeń uczniów oraz ich osobistych preferencji.
Na początku zajęć uczniowie poznali słownictwo związane z tematyką miejską i wiejską, m.in. dotyczące infrastruktury, środowiska naturalnego, pracy, edukacji i sposobów spędzania czasu wolnego. Następnie, w oparciu o test psychologiczny, dowiedzieli się, gdzie mogliby mieszkać w przyszłości, jakie miejsce najbardziej odpowiadałoby im. Podczas pracy w grupach uczniowie wymieniali swoje opinie, przedstawiali argumenty oraz uczyli się, jak w języku angielskim wyrażać preferencje i uzasadniać własne stanowisko. Dyskusje były bardzo żywe — jedni podkreślali wygodę, dostępność usług i możliwości, jakie daje życie w dużym mieście, inni natomiast zwracali uwagę na spokój, bliskość natury i bezpieczeństwo typowe dla obszarów wiejskich. Na zakończenie opisywali swoje wymarzone miejsce na ziemi….ufff pomysły były nieziemskie, dominował jednak spokój, własny kącik, blisko natury.
Lekcja okazała się świetną okazją do rozwijania umiejętności językowych, argumentacji oraz otwartości na różne punkty widzenia.
Należy podkreślić, iż taki rodzaj zajęć online w języku angielskim pokazuje, że nauka języka obcego nowożytnego może być nie tylko praktyczna, ale również fascynująca i pełna odkryć.
Opracowanie: Iwona Banaszkiewicz